Wat zijn rusteloze benen en wat kan je er voor doen ? (Restless Legs Syndrom) + eventuele nuttige tips ?

Mijn vrouw is Fibromyalgiepatiënte en heeft s'avonds vaak aanvallen van "rusteloze benen" als neveneffekt van deze ziekte.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (8)

Maar liefst 5 procent van de volwassenen in Nederland heeft last van rusteloze benen, ofwel het Restless Legs Syndrome (RLS). Wie lijdt aan RLS heeft last van kriebel, onrust en jeuk in de benen, armen of voeten. De klachten zijn vaak erger in situaties van rust, zoals ’s avonds tijdens het eten of op de bank en ’s nachts tijdens het slapen. Alleen bewegen brengt verlichting, vandaar de naam rusteloze benen. Hoewel de aandoening niet levensbedreigend is, kan het leiden tot ernstige slapeloosheid waardoor normaal functioneren onmogelijk wordt. Gelukkig is er wel iets aan te doen

op de onderstaande link staat meer informatie

Toegevoegd na 58 seconden:
er staan 8 tips wat te doen bij RLS
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben (helaas) ook ervaringsdeskundige. Gelukkig komt het bij mij wel steeds minder vaak voor. Maar het kan je echt wakker houden.
Wat bij mij enigszins helpt is om even de trap 2 keer op en neer te lopen. Of half onder de dekens te gaan liggen, met mijn benen 'buiten boord'. Klinkt gek, maar bij mij lucht dat erg op.
Soms helpt het ook om héél stil te gaan liggen. Heel moeilijk, want je wilt juist bewegen, maar probeer juist om helemaal niet te bewegen. Ontspan, tel tot 100 en dan hopen dat je rustig in slaap valt. Bij mij werkt dit laatste alleen als ik erg moe ben.

Het blijft lastig, ik heb in al die jaren nog geen echte oplossing gevonden. Wat ik hierboven als tips beschrijf is vooral een verlichting.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een stichting die erg actief is op dit gebied. Van verschillende mensen hoor ik evenveel verschillende behandelingen. Mijn broer heeft erg veel baat bij fysio-lymphe-behandeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
RLS = een vermoeidheidssyndroom dat uit zich in rusteloze benen die branden en jeuken en je kunt ze bijna niet stil houden, in mijn eigen bewoordingen verteld...

Rust nemen als je moe bent is de oplossing... Doorgaan als je al moe bent maakt het erger... Dus maak het je zo makkelijk mogelijk door te stoppen als je moe bent en niet door te gaan als je eigenlijk niet meer kan...

Of je er werkelijk vanaf kunt komen weet ik niet, maar maak het jezelf niet moeilijker als het al is... Neem je rust... Vraag niet teveel van jezelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook RLS. Ik heb goede ervaring om er koude washanden op te leggen . En benen buiten bed laten bengelen . Ook heb ik een spatader operatie ondergaan ,daarna is het aanzienlijk minder geworden Heel veel sterkte het is echt heel erg vervelend Jawi
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Via de huisarts kun je er ook medicatie voor krijgen,
genaamd inhibin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij rusteloze benen (ook wel ‘restless legs’ genoemd) treedt een onaangenaam gevoel op in de onderbenen, soms ook in de bovenbenen of armen. Er is geen sprake van pijn, maar het is wel een vervelend gevoel. Het treedt vooral ‘s nachts op. De beschrijving die je weergeeft klopt precies. Je zult toch echt wel last hebben van de onrustige benen.

De oorzaak van ‘restless legs’ is onbekend. Oudere mensen hebben er meer kans op. De aandoening kan in zeldzame gevallen samenhangen met bloedarmoede, zwangerschap, zenuwaandoeningen, medicijnen of een te langzaam werkende schildklier.

De volgende adviezen kunnen de klachten verminderen of voorkomen dat u last krijgt.
•Stop met roken.
•Drink geen koffie vlak voor het slapengaan.
•Drink niet meer dan twee glazen alcohol per dag en liever niet dagelijks.
•Zorg voor voldoende lichaamsbeweging overdag.
•Strek de spieren, of neem een warme douche of een kruik. Dit kan mogelijk zorgen voor verlichting.

Daar naast zijn er op doktersrecept medicijnen voor te verkrijgen;
Dopamineagonisten
Hoe dopamineagonisten werken bij ‘restless legs’ is niet bekend. Het vermindert de klachten waardoor u beter kan slapen. Voorbeelden zijn pramipexol en ropinirol.

Clonazepam
Clonazepam werkt spierontspannend en rustgevend. Bij rusteloze benen vermindert clonazepam de tintelingen of krampen. Hierdoor kunt u beter slapen. Het wordt alleen voorgeschreven als de klachten ernstig zijn.

Levodopa met enzymremmer
Hoe levodopa werkt bij ‘restless legs’ is niet bekend. Het vermindert de klachten, waardoor u beter kan slapen.

Enzymremmers worden toegevoegd om te voorkomen dat levodopa al in de maag en het bloed wordt omgezet in dopamine, zo komt er meer levodopa terecht in de hersenen. Voorbeelden enzymremmers zijn benserazide en carbidopa.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb ook restless legs, elke avond, om gek van teworden, ook snachts had ik er last van....lag er soms uren van wakker
uiteindelijk ben ik gaan google,
en zag dat er een medicijn voor was
ik heb Sifrol gehad van de huisarts,
in 1 word GEWELDIG ik kan echt nu zeggen dat ik niet meer elke avond , of 3 x per dag elke sec zat tewiebelen met mijn benen,