Wat doet de 'voorjaars'zon met een mens, vooral na deze lange winter, die nog steeds niet echt voorbij is met die vorst van nu?

Ik zat vanmiddag even in de 'voorjaars'zon (zo omschrijf ik het maar even, ook al is het nog niet echt voorjaar...) en dat gaf een bepaald gevoel van euforie bij mij. Alles lijkt dan soms mooier...... dan het is?

Hoe ervaart men zoiets?
Wat gaat er werkelijk in je om?
Doe het eens en vertel....

14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Het is ook vooral de geur die je opsnuift zodra je buiten bent. Die geur doet me denken aan vroeger in mijn kindertijd: Dan was ik altijd heel erg blij als de laatste sneeuw weg was en de pekel, want dan kon je weer op de ROLSCHAATSEN :-)! Eerder niet want dan zouden ze gaan roesten haha.
En dan hinkelen e.d. Dus als kind heb ik het voorjaar ook als heel fijn ervaren.

Toegevoegd na 5 minuten:
En wat de voorjaarszon betreft, ja dat maakte het natuurlijk nog heerlijker, ook als kind gaat er veel door je heen, te merken nu ook aan de speeltuin waar we vlak naast wonen. De kinderen zijn soms net koeien die voor het eerst het land opmogen. Zoveel enthousiasme!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Ik wqrd altijd heel blij. en zeg iedereen op straat gedag. En merk dan dat andere mensen ook blij zijn en ook gedag zeggen. Ik word een beetje kinderlijk dan.

Het wordt wel weer tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als wakker worden uit een winterslaap....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misslobe
14 jaar geleden
Leuk antwoord, +1
Een gevoel van druk en stress, want die verschrikkelijke zomer komt er weer aan, verder het beste ervan maken en hopen dat het weer snel oktober is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misslobe
14 jaar geleden
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de hete zomers niet echt prettig vind, intgendeel, kan er slecht tegen en voel me erg moe dan. Ook mis ik de lange avonden. Doordat het 's avond tot een of 22.00 licht blijft is mn. mijn man nog steeds in de weer met van alles en nog wat en dat maakt me onrustig, dus in die zin begrijp ik je anntwoord. Maar daarintegen in het voorjaar juist zo heerlijk vind ik, niet te heet, toch lange avonden ;-)! Hoe komt het dan dat je een gevoel van druk en stress krijgt?
misslobe
14 jaar geleden
Jammer geen antwoord......................
Het geeft me de kriebels om 'dingen' te doen, ik krijg er energie van. Maar er bestaat ook zoiets als 'voorjaarmoeheid'
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/30212-voorjaarsmoeheid-voorkomen-en-bestrijden.html
Mijn moeder heeft het elk jaar weer.. onvoorstelbaar he!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misslobe
14 jaar geleden
Ja klopt, maar zo onvoorstelbaar is het op zich ook weer niet eigenlijk, vooral als je het artikel leest van je link. Dus alvast maar wat meer wandelen en in beweging zijn, want ook ik lijd vaak aan voorjaarsmoeheid, heel lastig!
Het is mooi om te zien dat het leven weer ontwaakt, na een lange koude winter.

Hier een stukje uit een Liedje van Andre van Duin. Zie de link voor de rest van de tekst.

Als ie boven aan de hemel staat is 't net of alles beter gaat
Alles ziet er anders uit als de zon schijnt
Iedereen komt uit z'n winterslaap door die mooie rooie koperen knaap
Alles ziet er anders uit als de zon schijnt
Niemand is zich meer van kwaad bewust, alle narigheid wordt uitgeblust
O wat is het leven fijn als de zon schijnt
En de allergrootste pessimist wordt een veelgevraagde humorist
O wat is het leven fijn als de zon schijnt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben wel benieuwd waarom dit een -min waard is.
zondag
14 jaar geleden
Zeker iemand die de zon nog niet gezien heeft. Krijg je van mij toch 'n+ ter compensatie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je!
misslobe
14 jaar geleden
Van mij ook +1 hoor!
Leuk je link van het voorjaarslied!
Voor het eerst dit jaar en na deze lange winter heb ik in de zon gezeten en daar mijn middagboterham opgegeten. Gisteren had ik een frambozenstruik gekocht en die heb ik na het eten geplant. Heerlijk, het voorjaar komt eraan, joechoe!!! De vlierstruik, vlinderstruik en hortensia vertonen al piepkleine blaadjes. Blij, blij, blij.
14 jaar geleden
Dat geeft de mens weer energie,de voorjaarszon rijk aan vitamine D.
Dit is iets wat ieder mens nodig heeft.
Vooral voor mensen die al wat depressief de winter uitkomen,is dit de ommeslag.
Een andere kijk op de wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het z.g. lente-alarm geeft ons die kick!

De bossen springen tot leven. Knoppen ontwaken, jonge twijgjes lopen uit en voorzichtig openen de eerste bloemen hun gekleurde blaadjes. De lente komt. En dat viert de natuur in een explosie van kleur. De frisgroene blaadjes ontluiken en de eerste bloemen laten zich zien. Tussen de stronken zie je blauwe hyacinten, anemonen en viooltjes. En de rode en gele bostulpjes maken het kleurenpalet compleet. Overal ontluikt het groen. Alsof er een alarmbel is afgegaan, die de natuur uit haar diepe winterslaap haalt. Het lijkt alsof de bomen en planten door de zon worden wakker geschud, en van schrik gaan groeien. Ze zijn gevoelig voor licht. Zodra de dagen langer worden, gebeurt er van alles onder de grond en in hun takken...

Het wordt lente!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daglicht en vooral zonlicht gaat ook voor de vrijgave van endorfines dopamines en serotonines zorgen. Kortom de stoffen die ons blij maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misslobe
14 jaar geleden
Ja zeker, haast voelbaar he?
Alsof je licht aangeschoten bent hahaha!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vind ik wel :-)
Zonlicht na een winter met bijna alleen maar donkere sombere dagen is een natuurlijke anti-depressiva.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misslobe
14 jaar geleden
Misschien, maar toch, als je echt diep depressief bent kun je zelfs de zon haten, het is te mooi, het klopt niet met het gevoel van binnen. Je ziet niet meer het mooie ervan... Bron: eigen ervaring (gelukkig nu verleden tijd!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap wat je bedoeld, ik heb het nooit gehad, maar mijn broer die erg depressief was, kon precies hetzelfde zeggen.
Blij dat het voor jou verleden tijd is!!
Heel simpel: onder invloed van zonlicht produceer je (o.a.) meer serotonine, een neurotransmitter die zorgt voor een gevoel van gelukzaligheid/euforie.

Serotonine is bijvoorbeeld ook de stof die een grote rol speelt bij verliefdheid, en is onderdeel van de werking van XTC. Ook veel antidepresiva werken door het beïnvloeden van (de opname) van serotoninen.

Het is dus niet raar dat zonlicht je helpt om alles letterlijk wat zonniger te zien!

Hoe ik het zelf ervaar: ik geniet enorm van het gevoel dat de wereld in het algemeen en mijn leven in het bijzonder goed is. Nu de zon weer (vaker) schijnt, kan ik tomeloos optimistisch zijn. Alles is goed, en anders komt het wel goed, dat idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misslobe
14 jaar geleden
Zo simpel is het ook weer niet als ik zie de moeilijke benamingen van de stoffen in de hersenen die je dat gevoel geven;-). Niet dat ze mij niet bekend zijn hoor, want ik gebruik zelf anti-depressie en heb mij ook verdiept wat de hersenen voor stoffen maken, en als daar te weinig van wordt aangemaakt, dat dat met medicijnen kan worden aangevuld! Toch +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, maar die moeilijke woorden zijn gewoon zodat het interessant klinkt voor de wetenschappers die ze ontdekken. 'Blijstof' of 'hersengeluk' klonk gewoon minder goed.
Alles lijkt niet alleen mooier, alles is ook mooier. Het licht, dat geeft je een blij gevoel. Je voelt je niet meer in het donker, daardoor ziet alles er zo somber uit. Het is gewoon zalig, ik weet geen beter geluksgevoel als dat het weer lente wordt (behalve de aandacht van mijn liefie).