Wat doet de 'voorjaars'zon met een mens, vooral na deze lange winter, die nog steeds niet echt voorbij is met die vorst van nu?

Ik zat vanmiddag even in de 'voorjaars'zon (zo omschrijf ik het maar even, ook al is het nog niet echt voorjaar...) en dat gaf een bepaald gevoel van euforie bij mij. Alles lijkt dan soms mooier...... dan het is?

Hoe ervaart men zoiets?
Wat gaat er werkelijk in je om?
Doe het eens en vertel....

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het is ook vooral de geur die je opsnuift zodra je buiten bent. Die geur doet me denken aan vroeger in mijn kindertijd: Dan was ik altijd heel erg blij als de laatste sneeuw weg was en de pekel, want dan kon je weer op de ROLSCHAATSEN :-)! Eerder niet want dan zouden ze gaan roesten haha. En dan hinkelen e.d. Dus als kind heb ik het voorjaar ook als heel fijn ervaren. Toegevoegd na 5 minuten: En wat de voorjaarszon betreft, ja dat maakte het natuurlijk nog heerlijker, ook als kind gaat er veel door je heen, te merken nu ook aan de speeltuin waar we vlak naast wonen. De kinderen zijn soms net koeien die voor het eerst het land opmogen. Zoveel enthousiasme!

Ik wqrd altijd heel blij. en zeg iedereen op straat gedag. En merk dan dat andere mensen ook blij zijn en ook gedag zeggen. Ik word een beetje kinderlijk dan. Het wordt wel weer tijd.

Als wakker worden uit een winterslaap....

Een gevoel van druk en stress, want die verschrikkelijke zomer komt er weer aan, verder het beste ervan maken en hopen dat het weer snel oktober is.

Het geeft me de kriebels om 'dingen' te doen, ik krijg er energie van. Maar er bestaat ook zoiets als 'voorjaarmoeheid' http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/30212-voorjaarsmoeheid-voorkomen-en-bestrijden.html Mijn moeder heeft het elk jaar weer.. onvoorstelbaar he!

Het is mooi om te zien dat het leven weer ontwaakt, na een lange koude winter. Hier een stukje uit een Liedje van Andre van Duin. Zie de link voor de rest van de tekst. Als ie boven aan de hemel staat is 't net of alles beter gaat Alles ziet er anders uit als de zon schijnt Iedereen komt uit z'n winterslaap door die mooie rooie koperen knaap Alles ziet er anders uit als de zon schijnt Niemand is zich meer van kwaad bewust, alle narigheid wordt uitgeblust O wat is het leven fijn als de zon schijnt En de allergrootste pessimist wordt een veelgevraagde humorist O wat is het leven fijn als de zon schijnt

Bronnen:
http://www.musicfrom.nl/songteksten/duin,_...

Voor het eerst dit jaar en na deze lange winter heb ik in de zon gezeten en daar mijn middagboterham opgegeten. Gisteren had ik een frambozenstruik gekocht en die heb ik na het eten geplant. Heerlijk, het voorjaar komt eraan, joechoe!!! De vlierstruik, vlinderstruik en hortensia vertonen al piepkleine blaadjes. Blij, blij, blij.

Dat geeft de mens weer energie,de voorjaarszon rijk aan vitamine D. Dit is iets wat ieder mens nodig heeft. Vooral voor mensen die al wat depressief de winter uitkomen,is dit de ommeslag. Een andere kijk op de wereld.

Het z.g. lente-alarm geeft ons die kick! De bossen springen tot leven. Knoppen ontwaken, jonge twijgjes lopen uit en voorzichtig openen de eerste bloemen hun gekleurde blaadjes. De lente komt. En dat viert de natuur in een explosie van kleur. De frisgroene blaadjes ontluiken en de eerste bloemen laten zich zien. Tussen de stronken zie je blauwe hyacinten, anemonen en viooltjes. En de rode en gele bostulpjes maken het kleurenpalet compleet. Overal ontluikt het groen. Alsof er een alarmbel is afgegaan, die de natuur uit haar diepe winterslaap haalt. Het lijkt alsof de bomen en planten door de zon worden wakker geschud, en van schrik gaan groeien. Ze zijn gevoelig voor licht. Zodra de dagen langer worden, gebeurt er van alles onder de grond en in hun takken... Het wordt lente!

Daglicht en vooral zonlicht gaat ook voor de vrijgave van endorfines dopamines en serotonines zorgen. Kortom de stoffen die ons blij maken.

Zonlicht na een winter met bijna alleen maar donkere sombere dagen is een natuurlijke anti-depressiva.

Heel simpel: onder invloed van zonlicht produceer je (o.a.) meer serotonine, een neurotransmitter die zorgt voor een gevoel van gelukzaligheid/euforie. Serotonine is bijvoorbeeld ook de stof die een grote rol speelt bij verliefdheid, en is onderdeel van de werking van XTC. Ook veel antidepresiva werken door het beïnvloeden van (de opname) van serotoninen. Het is dus niet raar dat zonlicht je helpt om alles letterlijk wat zonniger te zien! Hoe ik het zelf ervaar: ik geniet enorm van het gevoel dat de wereld in het algemeen en mijn leven in het bijzonder goed is. Nu de zon weer (vaker) schijnt, kan ik tomeloos optimistisch zijn. Alles is goed, en anders komt het wel goed, dat idee.

Alles lijkt niet alleen mooier, alles is ook mooier. Het licht, dat geeft je een blij gevoel. Je voelt je niet meer in het donker, daardoor ziet alles er zo somber uit. Het is gewoon zalig, ik weet geen beter geluksgevoel als dat het weer lente wordt (behalve de aandacht van mijn liefie).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100