hoe leert een peuter praten?

mijn dochter van bijna 2 begint te praten. Ontzettend leuk, maar wat ik me zo eens afvroeg, ze horen ons de woorden zeggen door 't voorlezen of gewoon de gesprekken of de tv etc. Maar hoe, en ik probeer de vraag goed te formuleren, leert 'n peuter het woord? Bedoel ze horen het, komt binnen in de hersenen en uiteindelijk zullen ze 't ook zelf zeggen. En hoe kan 't dat sommige woorden die ze dagelijks horen nog niet uitspreken en andere woorden heel snel. Onze dochter zegt om de één of andere reden geen oma ze ziet haar dagelijks, maar sinds 2 wk lees ik raad eens hoeveel ik van je hou voor, de laatste zin van 't boekje (terug) zegt ze wel. Ben gewoon benieuwd

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je vraagt daar nogal wat in een paar zinnen. Ik zal een korte schets van de taalontwikkeling van baby en peuter proberen te geven.

Zodra een baby geboren is begint het met leren praten. Door te huilen oefent de baby de stem. Daarna oefent de baby door te 'keuvelen' en te 'murmelen' Hier horen de ouders soms al woordjes in, maar het mammammam is gewoon oefenen en heeft nog geen betekenis.

Door veel tegen het kind te praten en dingen te benoemen, leert het kind wel verbanden leggen. Een moeder die veel met haar kind praat, helpt daarbij mee aan de taalontwikkeling van het kind. Ook bij boekjes kijken en de dingen benoemen leert het kind woordbetekenissen.
Zeker bij de dingen die het kind dagelijks meerdere malen benoemd krijgt, zal het de relatie tussen het woord en de klank het eerst leggen. Nu hangt het ook van de interesse van het kind af met welke woorden het begint te praten. Het zijn over het algemeen woorden die het veel hoort en probeert na te zeggen.
Eén van mijn eigen kinderen zei eerder puus (poes) dan mama.
Ook zijn niet alle letters voor een kind even makkelijker te zeggen. Daarbij zit er nog een enorm verschil in het moment waarop een kind actief met taal aan de slag te gaan. Het ene kind is meer geïnteresseerd in doen, het andere kind in taal en taalspelletjes.

Voor een kind is leren praten iets wat het eerst moet oefenen om te kunnen. Dit oefenen is iets waarbij je het kind kunt helpen door veel tegen het kind te praten, dingen aan te wijzen en prentenboeken te lezen.

Maar wat het kind oefent is niet alleen het aanbod. Het heeft ook te maken met de interesse van het kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ze doet gewoon alles na, maar snapt wel al precies wat je zegt, alleen de spraak en het denken is er nog niet... De peuter hoort en snapt de betekenis heel goed, maar dat is de passieve taal... De actieve taal komt pas met het ego, het ik-besef... Voorheen was er alleen maar eenheid, eenheid zonder afgescheiden ik... Nu het ik opkomt en nu er NEE gezegd kan worden, gaat ze dat proberen... Dan komt er teleurstelling, dan komt er ego, dan komt er een wil en die wil maakt de noodzaak tot praten, want zonder praten kan er geen ego zijn, geen eigen wil zijn...
Je zult als moeder versteld staan van de nauwkeurigheid van haar gebaren en woorden in deze ontwikkeling...

Geniet ervan, het is de mooiste tijd van je ouderschap, samen ontdekken, met je kind, al die nieuwe dingen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
-1 voor het esoterische gekwebbel over dat ego. Klinkt reuze interessant, maar het slaat werkelijk nergens op.
En dat je ervan moet genieten is je inlikken in de vraagsteller om de hoop op de punten, dus ook niet erg gemeend en geen antwoord op de vraag.