Ik heb sinds een aantal weken erg last van een aantal vervelende klachten. Wat kan ik hier aan doen? En wat kan dit Zijn?

Ik heb al een aantal weken last van een opgeblazen gevoel en een pijnlijke buik daardoor. Ongeveer sinds 2de kerstdag is het verergerd. Ik word wakker met een opgeblazen gevoel en heb het idee dat ik winden moet laten. Dit maakt mij erg ongemakkelijk en ongelukkig. Vooral op school is dit erg vervelend en kan ik me niet goed concentreren. Ik ben bang dat ik een wind moet laten op school. Ik heb al een stuk of 8 rennie deflatine geprobeerd maar tot nu toe geen resultaat. Mijn vraag wat is dit en wat kan ik er aan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
ben je al bij de huisarts geweest?
zou het kunnen komen van iets dat je eet?

Antwoorden (1)

Dit kan van alles zijn. Een virus/bacterie/parasiet, voedselintolerantie (of zelfs -allergie), spanning, en er zijn vast nog meer mogelijke oorzaken.

Als je eens een week, maximaal twee weken, last hebt van zulke verschijnselen, hoef je je geen zorgen te maken. Zo af en toe gebeurt dat, en je lichaam zorgt zelf voor herstel.

Als het langer duurt, kun je kijken naar andere omstandigheden. Ben je andere dingen gaan eten, bijvoorbeeld met het wisselen van de seizoenen? Is er iets in je persoonlijke situatie veranderd, waardoor je nu spanningen hebt opgebouwd? Zulke dingen. Neem even de tijd om je eetpatroon en je leefpatroon te vergelijken zoals dat was voordat je klachten kreeg, en zoals dat nu is. Best kans dat je dan iets ziet dat is veranderd. Je kunt dan proberen dat terug te veranderen om te kijken of dat helpt.

Helpt dit allemaal niet, dan lijkt het mij het beste dat je een afspraak plant met de huisarts. Die kan jou beter onderzoeken dan wij, en hij heeft veel meer kennis dan alle GV-ers bij elkaar.

Toegevoegd na 8 minuten:

Als ik jouw eerdere vragen terugkijk:
http://www.goeievraag.nl/vraag/stargirl1.461940
http://www.goeievraag.nl/vraag/stargirl.460123
dan zie ik dat je al jaren chronische hyperventilatie hebt.

Ik lees ook dat je drie maanden geleden klaagde over benauwdheid bij het eten en drinken, en dat je maagproblemen had.

Verder lees ik nogmaals over maagpijn, zo'n 2,5 maand geleden.

Dit doet mij vermoeden dat je de oorzaak moet zoeken in spanning. Dat kan echte spanning zijn waar jij op een verkeerde manier mee omgaat, maar het kan ook (sorry...) zelf-gemaakte spanning zijn, dus onnodige spanning die je jezelf onbewust aandoet zonder dat daar een reden voor is.

In beide gevallen zou een therapie jou prima kunnen helpen.

Normaal gesproken zou ik zeggen dat je eerst "zelf-therapie" kunt doen, dus aan jezelf werken, maar omdat jouw klachten al vele jaren duren denk ik dat je er op die manier niet zult komen.

Ik hoop dat je het aandurft om dit met de huisarts te bespreken.

Voordat je naar de arts gaat, zou je jezelf de voordelen van therapie kunnen voorhouden:
--  Geen maag- en darmklachten meer.
--  Geen problemen meer met eten en drinken.
--  Veel minder piekeren.
--  Jezelf veel ontspannener kunnen voelen,
     zowel privé als wanneer je op school bent.

Ik wens je veel succes!

Cryofiel
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
top antwoord!