Zijn cashewnoten gezonde snoepvervangers?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ongezout natuurlijk. :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Licht eraan. Ongezouten noten zijn goed voor je. Maar gezouten cashewnoten zijn super slecht! Ze bevatten kei veel kcal
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Ongezouten niten zijn een goede snack, maar ze bevatten inderdaad wel wat kcal. Dat is niet slecht, maar je moet wel een beetje op je portie letten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ongezouten cashewnoten bevatten net zoveel colorieën als gezouten...
Maar calorieën zijn niet perdefinitie ongezond... je hebt ze zelf nodig; maar niet te veel. Gezouten noten zijn ongezond vanwege het zout; dat o.a. bloedrukverhogend zou zijn en niet goed voor je nieren.
( http://www.hartstichting.nl/gezond_leven/voeding/zout/ ) Noten op zich schijnen gezond te zijn.
De ene soort wel meer dan de andere; cashewnoten bevatten meer verzadigd vet (= "slecht" vet) dan bijvoorbeeld walnoten. Zie ook: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/noten.aspx http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3548695/2013/11/21/Handje-noten-per-dag-verlaagt-de-sterftekans.dhtml
Noten zijn geen vervangers voor snoep. Een handjevol noten is wel een verantwoorde knabbel. De voedingswaarde is totaal anders dan die van snoep. Snoep bevat vooral suiker. In noten zit vet en eiwit. Niet te vergelijken dus.
Als je verstandig wilt snoepen eet dan fruit. Dat bevat ook suiker, maar dan de gezondere variant vruchtensuiker.
Amadea
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
En bij fruit heb je suiker + vezels, waardoor het langzamer verteerd.
SimonV
10 jaar geleden
De appel is in onmin geraakt. Het fruit is te zoet en derhalve net zo slecht voor het gebit als gewoon snoepgoed, is het harde oordeel van tandheelkundigen.
De appel, het populairste stukje fruit van Nederland, is volgens recent Amerikaans en Brits onderzoek niet goed voor het gebit. Moderne appels bevatten meer suiker en zouden daarom net zo slecht zijn als snoepgoed. Volgens Nederlandse tandartsen en voedingsdeskundigen is deze beschuldiging aan het adres van de appel onterecht, maar de slogan "Snoep verstandig, eet een appel" is niet meer van deze tijd. "Appels zijn niet speciaal goed voor het gebit", vertelt een woordvoerder van de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde, de beroepsorganisatie van tandartsen. "De slogan Snoep verstandig, eet een appel gebruiken we dan ook al vijftien jaar niet meer. Maar appels zijn niet slechter of beter voor het gebit dan ander eten. Het is vooral belangrijk om niet meer dan zeven keer per dat te eten. Of je nu een appel of een reep chocola als tussendoortje neemt, doet er voor je tanden niet toe. Natuurlijk is chocola voor het lichaam minder goed dan fruit, want in fruit zitten veel vitaminen. Maar voor het gebit maakt het geen verschil." http://www.2x2.nl/praat-mee/onderwerp/92504/snoep-verstandig-eet-geen-appel
Het is beter als snoep, maar kijk uit want ook noten bevatten genoeg caloriëen!