Heb al vier jaar een klier in mijn nek, is het verstandig om een dokter te bezoeken?

Ik heb al vier jaar een klier in de nek. Geen hele grote, maar hij is ook niet klein. Aan de andere kant van mijn nek zit ook een klier. Is het verstandig een dokter te bezoeken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja het is verstandig een dokter te bezoeken.
Iedereen heeft dit soort klieren in zijn hals (en oksels, liezen en andere plekken) maar meestal zijn deze niet te voelen. Er zijn verschillende redenen waarom ze groter kunnen worden; meestal een infectie ergens in het gebied. (Bij klieren in de hals moet je dan denken aan bijvoorbeeld een verkoudheid of keelontsteking.) Vaak is de reden ook niet duidelijk. Als de klieren om wat voor reden dan ook groter worden zijn ze makkelijker te voelen.
Bij sommige mensen zijn de klieren ook gewoon altijd te voelen, ook als ze niet vergroot zijn; meestal zijn dat erg slanke mensen waarbij de klieren redelijk oppervlakkig liggen.

Het is niet gezegd dat er iets aan de hand is. Het feit dat ze er al 4 jaar zitten (en ik neem aan in die tijd niet gegroeid zijn) betekent dat er hoogst waarschijnlijk niets aan de hand is. Na zo lang is een infectie in ieder geval wel uitgesloten.
Wij houden als vuistregel dat elke lymfeklier die groter is dan een centimeter beoordeeld zou moeten worden door een arts. Je schrijft niet hoe groot je klier is, alleen dat hij niet heel groot of klein is; ik interpreteer dat alsof hij groter is dan een centimeter, vandaar mijn advies om toch een arts te bezoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Iedereen heeft klieren in de hals. En in je oksels, je liezen etc. Overal zitten klieren. De ene voel je wel en de ander niet. Het feit dat je ze al 4 jaar voelt is er vast niets aan de hand! Maar je kan altijd je dokter bellen.