Wat gebeurt er met je trommelvlies als je je kaak aanspant en door wat wordt dat veroorzaakt?

Als je je kaak op een bepaalde manier aanspant krijg je een soort gerommel in je oor, ik heb zelf het idee dat je trommelvlies dan trilt ofzo. Maar wat is daadwerkelijk dit geluid, waar wordt het door veroorzaakt en is het schadelijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.1K

Het beste antwoord

Nee, dat heeft niks met je trommelvlies te maken. Als je je kaken hard aanspant, drukken de dan opgezette kaakspieren tegen de holtes in het binnenoor, waardoor je je 'bloed' gaat horen ruisen (net als wanneer je je hand op je oor houdt, maar dan zachter). Overigens kun je de kaakspieren zelf ook even 'horen' kraken. Spieren maken geluid als je ze wat heftiger dan normaal beweegt. Draai maar eens in een heel stille ruimte cirkeltjes met je hoofd ; lawaai joh ! Ze kráken letterlijk.
Tinnitus of oorsuizen kan eveneens veroorzaakt worden door kaakproblemen. Zit nu eenmaal allemaal erg dict bij elkaar in de buurt. Maar met je trommelvlies gebeurt niks.

Toegevoegd na 20 seconden:
Schadelijks is het overigens niet, zeker niet voor je gehoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

Achter het trommelvlies zit het middenoor met zijn gehoorbeentjes. Deze zijn luchthoudend. Door, kauwbewegingen te maken, kaak aanspannen en slikbewegingen te maken ontstaat er drukverschil en dat kun je merken. Je oren staan d.m.v. de buis van Eustachius in verbinding met je keel en neus. Echter hoor je hier geen "gerommel" bij te horen. Dit kun je wel even horen als je oren "dichtslaan" of weer "open gaan", d.m.v. het drukverschil. Mocht je het gerommel vaak horen dan kan dat wel een aanwijzing zijn dat er iets met je oren is en dat hoeft nog niet schadelijk te zijn. Ik zou dan toch even langs de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik heb zelf het gevoel dat ik aan me linkeroor minder goed hoor en als ik me kaak helemaal naar rechts beweeg hoor ik een soort suis alsof er lucht ontsnapt of iets....
Het gerommel (laag geruis) komt grotendeels vanuit de spieren.
Verder is het wel zo dat het gehoorkanaal iets vervormt bij krachtig aanspannen vann gezichtspieren, daardoor kan ook het trommelvlies ook iets vervormen, dat geeft wat geluid EN verandert de resonnantiefrequentie van het gehoorsysteem tijdelijk
Kraken en klakken etc is meestal het gevolg van een gedeeltelijk dichtzittend buisje vam Eustachius, die dan boven een bepaald drukverschil als een soort ventiel lucht doorlaat, dat is meestal het oorzaak van knappen, waarna het gehoor meestal anders functioneert.
Door te kauwen laat de buis van Eustachius kleine beetjes lucht door als hij wat verstopt zit, wanneer er een drukverschil tussen middenoor en omgeving (de luchtdruk zelf) is.om die reden is bij opstijgen , maar vooral bij het dalen van een vliegtuig
dat snoepje of stukje kauwgom zo nuttig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het gevoel dat ik dat geluidje uit mezelf kan maken.
Het lijkt alsof ik een spiertje laat aanspannen waardoor ik iets hoor trillen.
Ik vraag mijzelf ook sterk af wat het is en of het schadelijk is.

Ik heb ook een 'vol' gevoel in m'n oor.