opgezwollen baarmoeder en veel plassen?

Ik heb nu een week last van een opgezette / opgezwollen baarmoeder, het voelt als de eerste dag van de menstruatie maar dat is pas weer over dik 2 week. Nu heb ik sinds vandaag ook om het halfuur drang om te moeten plassen maar er komt elke keer maar een kleine hoeveelheid urine.
Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Of is het gewoon een blaasontsteking ik heb namelijk geen pijn bij het plassen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het klinkt als een urineweg infectie maar als jeal een week met een gezwollen buikstreek rondloopt raad ik je aan om een afspraak met de huisarts te maken. Uit een stuk tekst is heel erg lastig een conclusie te trekken, hiervoor heb je een onderzoek nodig. Vraag vooraf aan de assistente of je urine mee moet nemen. Zodat je dit thuis alvast kan regelen. Succes.
Ritsuka
10 jaar geleden
Denk blaasontsteking

Antwoorden (1)

Dit klinkt inderdaad alsof je een blaasontsteking hebt. Met name het vaak moeten plassen waarbij maar een klein beetje urine komt (we noemen dat polakisurie) is vrij kenmerkend voor een blaasontsteking. Het plassen kan pijnlijk zijn (we noemen dat dysurie) maar dat hoeft niet.
Een vrouw kan niet voelen of haar baarmoeder gezwollen is; dit zou ik dan interpreteren als een wat raar/ afwijkend gevoel in de onderbuik, ook dit kan zeer goed passen bij een blaasontsteking.

Het beste kan je morgen even wat urine inleveren bij je huisarts. Het mooist is het als het een "gewassen midstream ochtend urine" is. Dat betekent dat u de schaamstreek eerst wast, dan een klein beetje plast, en pas daarna een beetje in een schoon potje plast, de rest van de urine mag weer gewoon in het toilet geplast worden. Dit geeft de meest betrouwbare uitslag.
Meestal zal de assistente van de huisarts de urine onderzoeken en overleggen met de huisarts, die (als er een blaasontsteking blijkt te zijn) antibiotica zal voorschrijven.

Als u zich ziek voelt, koorts heeft en/ of pijn in de rug dan moet u niet tot morgen wachten maar vandaag nog contact opnemen met de huisarts.