Wat zijn goede plekken om te mediteren?

Graag zou ik elke dag even willen mediteren, maar vaak komt het er niet van toe. Mijn thuissituatie laat het niet toe tuis te mediteren in verband met jongere broertjes en zusjes die veel lawaai maken.

Buiten ben ik bang dat iemand misbruikt maakt van het feit dat ik met mijn ogen dicht ergens zit.

Nu mediteer ik alleen 's avonds laat, maar dan ben ik meestal te moe.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Poet
10 jaar geleden
Misschien met goeie oordopjes in?
Z512099
10 jaar geleden
Een klooster, in een kerk.
Daar hoef je niet bang te zijn van lastig gevallen te worden.
Ivana
10 jaar geleden
Wegens mogelijkheid van diefstal zijn er nauwelijks nog kerken open overdag.
Z512099
10 jaar geleden
Dat is toch triestig. Want een kerk is een ideale plaats om tot rust te komen, volgens mij werden die ook gebouwd op speciale plaatsen, iets met aardstralingen of zo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Laat in de avond is wel een goede methode om goed te slapen.
Wellicht kan je juist extra vroeg in de ochtend gaan mediteren.
Op mijn werk zoek ik soms ook wel een lege ruimte in het gebouw.
Ook niet altijd fijn. Zo ben ik eens heel diep geweest en schrok ik enorm toen de deur open ging met de schoonmaakster.

Antwoorden (4)

Zou het niet lukken om in de tuin te mediteren? En als het zou regenen misschien in het tuinhuis? In kom soms mensen tegen die mediteren langs de Schelde in Gent. Zolang de plaats waar je mediteert maar rustig is, maar met genoeg passerend volk is de kans klein dat er iemand je zal misbruiken vanwege het risico dat er iemand passeert. Je kan je ook altijd opsluiten in de badkamer, maar of de rest daar blij mij zou zijn weet ik niet.
Misschien helpen oordoppen om te zorgen dat je het lawaai thuis niet hoort?

Toegevoegd na 20 seconden:
*ik
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in principe kun je overal mediteren, zelfs in de schuur. Maar het duurt wel even voor je zover bent dat je het geluid van je broertjes kunt negeren. Ook op een rustig wandel of fietspad kun je al mediterend gaan. Vroeger liepen paters in de kloostertuin rondjes terwijl ze de bijbel lazen en daarover mediteerden
anneliez
10 jaar geleden
Als je in huis een ruimte hebt waar je niet wordt gestoord, dan helpen oordopjes tegen lawaai.
Als je ook geen eigen ruimte hebt, dan is de douche of het toilet ook een mogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hmm, oordopjes. Als je niet goed tegen geluiden kan, dan versterken oordopjes je eigen geluiden zoals de ademhaling. Hoewel dat ook rustgevend kan zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met je eens en als je bedreven bent in mediteren, dan kan je zelfs in een lawaai-omgeving zitten zonder daar problemen mee te hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt ook een metronoom gebruiken en je concentreren op die regelmatigheid. Dan zijn de geluiden om je heen ook zo weg. Maar wellicht praat ik te gemakkelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartslag of ademhaling is dan iets makkelijker denk ik, omdat je die altijd bij je hebt ;-)
Als je meer ervaren bent kun je overal mediteren. Maar zo in het begin is het moeilijk.
Misschien kan je bij een meditatie club gaan, of met vrienden samen bij hun thuis.

Maar een tijdje lang in een meditatieve gemoedstoestand zijn, hoef je niet perse thuis of zittend te doen.
Binnen de QiGong heb je ook lopende meditatie, of staande meditatie. Dat wordt ook wel staan als een boom genoemd.
Tijdens een wandeling kan je ook in een trans raken. Of tijdens sporten. Hardlopers kennen dit ook wel. Het wordt ook wel "in the zone" genoemd. Waarin niet kan fout gaan en alles vanzelf gaat, zonder nadenken en zonder moeite.

QiGong en TaiChi zijn methoden die veel wegheeft van die meditatieve toestand. Mediteren is daar soms ook een onderdeel van.

Maar ook thuis kan je leren mediteren. Ook al is er veel lawaai. Op een gegeven moment merk je dat je het helemaal niet meer hoort. Ook al had je er in het begin van de sessie wel last van. De grote kunst is het dan ook om elk geluid er te laten zijn.

Je wilt immers zelf een stukje rust ervaren terwijl de wereld om je heen gewoon doorgaat met "het leven". Op die manier kan je zelf ook glimlachen tijdens de meditatie en genieten dat "het leven" Er is. Zonder dat had jij ook niet bestaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies: als je dus bedreven bent in meditatie maakt lawaai niet meer uit ;-)
+