Heeft iedereen dezelfde aanleg van aderen?

Wij hebben natuurlijk allemaal een hoofdslagader en die loopt volgens mij bij iedereen door dezelfde gebieden van het lichaam. Maar de overige aderen, lopen volgens mij niet bij iedereen hetzelfde toch? Als ik bijvoorbeeld op de rug van de hand van mijn vriendin keek en dan bij mij, heb ik andere aderen lopen dan zij?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K
kierkegaard47
10 jaar geleden
leuke vraag, plusje! Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord, en hoe dit bepaald wordt, want ook als er een zeker element van willekeurigheid in zit moet er natuurlijk wel een 'masterplan' zijn (immers het hele lichaam moet bediend worden en het moet een circuit zijn uiteindelijk)
Amadea
10 jaar geleden
Als iedereen dezelfde aanleg had zouden alle mensen spataderen en hersenbloedingen krijgen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is onzin Amadea. Spataderen en hersenbloedingen hebben niks te maken met hoe je aderen zijn aangelegd.
Poet
10 jaar geleden
Bij sommige mensen zit het hart rechts zodat ook belangrijke aderen anders lopen.

Antwoorden (2)

Het bouwplan van alle mensen is in grote lijnen gelijk in details echter zijn er natuurlijk verschillen en ook aders lopen in grote lijnen volgens hetzelfde plan wat niet inhoud dat alle aders op precies dezelfde plaats lopen .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja maar het lever, de nieren en de hoofdslagaders lopen niet in "grote lijnen" hetzelfde. Die zitten bij ieder mens op dezelfde plek. Je overige aderen daar in tegen lijken bij een ieder anders te zitten. Kijk alleen maar naar de rug van je hand of de binnenkant van je arm in vergelijking bij een ander. Hoe kan dit en waarom?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ook bij de organen kan het voorkomen dat ze op een andere plaats in het lichaam zitten bijvoorbeeld geheel of gedeeltelijk gespiegeld ,door de individualiteit heeft iedereen nu eenmaal zijn eigen uiterlijk en andere eigenschapen ,gelukkig maar anders zouden we allemaal er hetzelfde uitzien
kierkegaard47
10 jaar geleden
kijk, eindelijk een reactie waar ik iets mee kan (viridiflavus). Moet ik me nu voorstellen dat de 'hoofdlijnen' door die vasculogenesis worden vastgelegd, en de 'details' (hoe kleinere aderen precies gaan lopen/zich vertakken) door de angiogenesis ?
Er zijn personen bij wie het hart aan de rechterkant zit (dextrocardie), bij sommige personen zitten alle organen zelfs gespiegeld.
Je kunt je voorstellen dat aderen dan ook op en andere plek zitten, maar zoals Oribatei al zei, is het "plan" bij iedereen hetzelfde.