Onderzoek nierstenen: vegetarische voeding geschikter voor mens
10 Oktober 2006 - Vanuit genetisch oogpunt kunnen mensen als vegetariërs beschouwd worden. Dat kan afgeleid worden uit een onderzoek m.b.t. nierstenen.

Een van de onderzoekers, Professor Chris Danpure van de University College London, meldt dat het AGT-enzyme bij herbivoren op een andere plaats in de lever zit dan bij carnivoren. Het AGT-enzyme wordt gelinkt aan het ontstaan van PH1-nierstenen. De locatie van dit enzyme in menselijke levers komt overeen met die in de levers van herbivore dieren.

Daarom acht Professor Danpure het huidige, op vlees gebaseerde standaarddieet waarschijnlijk ongeschikt voor de mens.

Toegevoegd na 53 seconden:
Dit zou het hoge aantal patiënten met nierstenen verklaren. Vooral in de ontwikkelde landen waar de consumptie van dieren een hoge piek heeft bereikt, kampen veel mensen met nierstenen. 5 tot 10% van de bevolking in Westerse landen wordt ermee geconfronteerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe ontstaan nierstenen?
Nierstenen kunnen ontstaan wanneer:
-men te weinig drinkt
-men overmatig zweet
-er bepaalde zouten in het lichaam aanwezig zijn
-bepaalde medicijnen worden gebruikt
-men een urineweginfectie heeft
-men veel eiwitten eet (m.n. veel vlees)

In deze situaties kan de urine extra veel afvalstoffen bevatten. Uit deze afvalstoffen kunnen kleine kristallen ontstaan. Deze kristallen worden bij de meeste mensen gewoon uitgeplast en vormen geen probleem. Wanneer deze kristallen achterblijven in de nieren, kunnen nierstenen ontstaan.

Ik denk dat ook bij vegetariërs wel nierstenen voorkomen, maar dat zal dan meestal een andere oorzaak hebben dan veel eiwitten.

Wel is het zo dat vegetariërs meestal oplettend zijn op hun voedsel en drinken (bezig met hun gezondheid), daardoor is de kans kleiner dat ze nierstenen krijgen. Maar als een vegetariër veel te weinig drinkt kan die ze net zo goed krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou me niet verbazen als vegetariërs juist méér risico lopen. Die moeten zorgen dat ze de essentiële aminozuren (bouwstenen van eiwitten) binnenkrijgen: de aminozuren die het lichaam niet zelf kan maken en die met name uit dierlijke producten te halen zijn (zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Essenti%C3%ABle_aminozuren ) Vegetariers eten dan ook voedsel waar veel eiwitten in zitten en proberen zo veel mogelijk verschillende eiwitbronnen in hun maaltijden te verwerken, om zeker te zijn dat ze die essentiële bouwstenen tegelijk (tegelijk is ook belangrijk) binnenkrijgen. Dat wil wel eens leiden tot ‘overkill’. Ikzelf heb een jaar of vijf in biologische-vegetarische sferen geleefd en daar was het gewoonte om maaltijden soms extreem eiwitrijk te maken, met bonen, granen, soja én kaas. Veel van dat eiwit is overbodig, wordt door het lichaam afgebroken tot ureum, en te veel ureum veroorzaakt nierstenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gemiddelde vleeseter krijgt véél en véél teveel eiwitten binnen, gemiddelde veganisten zitten soms iets onder maar vaak precies op de officiele aanbevelingen. Waarschijnlijk zitten vegetariers daartussen in. Overigens krijgen vegetariers die tofu, ei of melk gebruiken al alle essentiele aminozuren binnen, als je genoeg tofu/ei/melk gebruikt om aan het benodigd aantal gram proteine per dag te komen, krijg je automatisch van elk essentieel aminozuur genoeg binnen. Dus dan hoef je je absoluut geen zorgen te maken over eiwitten en aminozuren.
Als je je proteine uit granen, peulvruchten en groente wilt halen, is variatie gedurende dezelfde dag wel belangrijk om alle essentiele aminozuren binnen te krijgen; dat je granen en peulvruchten in 1 maaltijd moet eten, is overigens een mythe. Maar ook dan hoef je niet belachelijk veel eiwit te gaan eten, je moet gewoon de juiste dingen eten. Maar er zullen ongetwijfeld vegetariers zijn die zich er niet goed in verdiept hebben en denken dat ze extra veel eiwit nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt allemaal. Maar daar gaat de vraag niet over, en mijn antwoord ook niet.
Maar de aanvulling kan geen kwaad want, inderdaad, het "wil wel eens leiden tot 'overkill'.
Er werd aangetoond dat vegetarische diëten de kans op het vormen van nierstenen en galstenen verlagen. Diëten die rijk zijn aan proteïne, vooral dierlijke proteïne, hebben de neiging het lichaam ertoe aan te zetten meer calcium, oxalaat en urinezuur af te scheiden. Deze drie substanties zijn de hoofdcomponenten van stenen in het urinekanaal. Britse onderzoekers hebben mensen die een neiging hebben om nierstenen te vormen, aangeraden een vegetarisch dieet te volgen.9. Ook diëten met veel cholesterol en veel vet - wat typisch is voor een dieet met vlees - spelen een rol in het vormen van galstenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is hij een uitzondering op de regel, maar een vriend van mij heeft meerdere keren een nierstenenaanval gehad, terwijl hij NOOIT vlees eet.

Strikt genomen is hij geen vegetariër, omdat hij heel af en toe wel vis eet. Misschien dat dat ermee te maken heeft?

Ik denk dat nierstenen meerdere oorzaken kunnen hebben. Maar je moet er, denk ik, niet van uitgaan dat je ze nooit zult krijgen als je vegetarisch eet.