Kan je je juist ook depressiever voelen zónder de pil?

Ik lees veel verhalen van mensen die zich down of depressief voelen door het gebruik van de pil. Ik ben er nu bijna een jaar vanaf en dat ging wel goed maar ik merk de laatste maanden dat ik voor m n menstruatie psychische klachten krijg. Elke maand heviger. Zodra mn menstruatie er is, gaat het weer goed. Zijn er vrouwen die het dus juist andersom hebben?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Dat kan. Iedereen reageert anders op hormonen. Sommige vrouwen voelen zich beter als hun hormoonspiegels wat stabieler zijn. Ik werd ook altijd extreem somber de dagen voor m'n menstruatie. Omdat ik heel onregelmatig was, kwam ik er vaak pas vrij laat achter dat het door de hormonen kwam en dat ik waarschijnlijk dus ongesteld moest worden. Ik ben in m'n tienerjaren lang depressief geweest en heb echt heel vaak gedacht dat ik weer depressief zou worden, op zo'n manier dat het me echt beangstigde dat ik 'opeens' zo vreselijk somber kon zijn, tot het moment dat dan eindelijk het kwartje viel dat ik gewoon een stemmingswisseling had met een zware hormonale factor. Sinds ik de pil slik, heb ik dat niet meer.