Tietje is een friese naam, en de oorsprong zal dan ook wel daar liggen. Zelf denk ik dat het een verbastering/roepnaam is van bijvoorbeeld Titia.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wanneer we de oorsprong van onze voornamen nagaan, dan blijkt dat de meeste ervan iets te maken hebben met het christendom en dan vooral met de heiligenverering. Dat geldt niet alleen voor traditionele namen als Jan, Marie, Piet, Trijntje, Klaas en Anna, maar ook voor veel moderne namen zoals Chantal, Kevin, Nicole, Martijn, Tessa en Tim.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

hu? uit Tytsjerksteradiel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat zeg ik ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat ligt in Friesland je spreekt het uit als tiet........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat zal wel maar hoe kom je erbij om te denken dat het alleen uit die plaats komt????
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Josephientje,en sjerksteradiel slik je dan maar in?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dat het eerste in mij op kwam tiet ...tietjerkstradeel , alleen schrijf je het anders.
De naam "tytje"gef je niet op bij de burgelijkestand ,maar "tietje" al helemaal niet hahah het moet wel Fries zijn ;))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja moolkeesje hahha ik las tiet en dacht aan die plaats ;))
Kan fout zijn hoor maar het ligt in Friesland hhaa
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach in Drenthe zeggen we 'Tiet veur een bakkie"ha,ha.
Diede, Delis, Taco, Take, Teake, Teatse, Ted, Tesse, Tiet, Tietje, Tjesse, Tsjasse, Dette, Didi, Diekje, Ditta, Taitske, Tea, Tjitske, zijn allemaal namen, die zijn afgeleid van het Germaanse 'diet' wat volk betekent. Deze namen zijn vooral afleidingen van koosnamen die variaties zijn van de Germaanse stam 'diet' of 'tait' wat teder en lieflijk betekent.

Dit zijn veelal in Groningen en Friesland voorkomende namen.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Tietje is een typische groningse meisjesnaam. Maar ik vermoed,dat er tegenwoordig niet veel ouders zullen zijn,die hun dochtertje die naam geven.