Kan je door een droom uit je bewustzijn gezogen worden?

Als ik al een tijdje wakker lig op mijn bed, gebeurt het soms dat mijn ogen geforceerd dichtvallen (ik kan ook niet meer bewegen), en ik onmiddellijk in vreemde dromen zit. Kan dit al als ik bij bewustzijn ben? Of droom ik dat ik wakker ben, terwijl ik in werkelijkheid al als een roosje slaapt? ;)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Is dit te vergelijken met lucide dromen? Wat is het verschil?

Antwoorden (1)

Dat laatste is niet onmogelijk, maar komt meestal voor bij wakker worden en niet bij het in slaap vallen (google eens op: 'false awakening').

Je beschrijft het haast als iets magisch, uit je bewustzijn 'gezogen' worden. In werkelijkheid verlies je natuurlijk je bewustzijn als je in slaap valt, en als je vrij plots in slaap valt, kan dat misschien een aparte sensatie geven.

Dat je je niet meer kunt bewegen, komt waarschijnlijk doordat je slaapverlamming ervaart. In je dromen zijn je spieren verlamd, of eigenlijk: geven je hersenen tijdelijk geen signalen door aan je skeletspieren. Dit is om te voorkomen dat we onze dromen gaan uitbeelden en bijvoorbeeld uit bed vallen. Het is dus een normaal verschijnsel, maar niet iedereen is zich daar altijd bewust van. Meestal ben je je er zelfs niet van bewust. Als dit af en toe wel zo is, kun je dat als beangstigend ervaren. Het gaat soms samen met hele levendige droombeelden of sensaties terwijl je nog half bewust bent, de hypnagoge hallucinaties of hypnagoge beelden. Er is al veel over geschreven, gebruik de zoekfunctie voor meer informatie.