Wat voor invloed heeft een liggende houding op de bloedsomloop?

Ik heb vernomen dat als je ligt, het hart minder hard hoeft te pompen om het bloed rond te krijgen (tegen minder druk in pompen).

klopt dat? En heeft het nog andere gevolgen? De bloeddruk is nl. wel hoger dan staand, of niet..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Je hart hoeft inderdaad iets minder druk op te bouwen als je ligt.
Maar bloeddruk is niet zo simpl als je denkt. Dé bloeddruk wordt gedefinieerd als de druk ter hoogte van je hart. Dat betekent dat de bloeddruk in je voeten al gauw 120cm water (ca 9 mmHg) hoger is dan dé bloeddruk. Daarentegen is de bloeddruk in je hersenen zo'n 50cm water (4 mmHg) lager dan dé bloeddruk.
De bloeddruk is in principe liggend niet hoger dan staand, maar is van tijd tot tijd zéér wisselend.
Zie onderstaande registratie. (Bovendruk rood, onderdruk blauw)

Toegevoegd na 3 minuten:
Plaatje zichtbaar door op het zwarte vlak te klikken.
Plaatje bij antwoord
Reddie