Wanneer kun je diabetes als diagnose stellen?

Als ik heel zwaar sport en ik drink daarbij veel water heb ik altijd dat ik futloos word, constant zweethanden heb en warmte aanvallen krijg. Ook kan ik niet meer goed nadenken en ben ik hel onrustig. Betekent dat dan dat je diabetes hebt? Want als ik extreem veel koolhydraten eet en suikers drink en minder zwaar sport gaat dit langsaam weg. Als dit geen diabetes is, kan iemand anders dan een andere diagnose stellen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, dit betekend dat je mogelijk te weinig eet voor het sporten. Je geeft het zelf aan, je sport heel zwaar en dan krijg je klachten. Je lichaam geeft aan dat energie nodig is.
Je hebt dan niet per se diabetes hoor, je energievoorraad is gewoon op.
Probeer eens een zelfgemaakte sportdrank, half jus d'orange, half water en een theelepel zout in je flesje.
Of eet koolhydraatrijker voordat je gaat sporten, ongeveer 1 1/2 uur van te voren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met sporten zweet je veel, raak je zouten kwijt en verbruik je energie. Als je alleen water drinkt, verdunt de concentratie zouten en mineralen nog meer. Dit kan ook duizeligheid geven.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als antwoord op je hoofdvraag, diabetes kan alleen als diagnose gesteld worden door een huisarts.

"Diabetes type 2 is vaak te herkennen aan één of meer van deze klachten:

vaak dorst en veel plassen
veel moe zijn
last van ogen, zoals rode en branderige ogen, wazig zien, dubbel zien of slecht zien
slecht genezende wondjes
kortademigheid of pijn in de benen bij het lopen
infecties die vaak terugkomen, zoals blaasontsteking"

" Dit is wat kinderen en volwassenen kunnen merken wanneer ze diabetes type 1 hebben:

veel dorst en veel plassen
afvallen zonder dat daar een reden voor is
ziek en beroerd voelen
veel honger hebben, of juist helemaal niet
wazig zien
misselijk zijn of overgeven"
Ritsuka
10 jaar geleden
Castle
10 jaar geleden
+

Andere antwoorden (1)

Enkel een arts kan een diagnose stellen, wij kunnen je enkel vertellen wat je "misschien zou kunnen hebben". Er zijn verschillende soorten diabetes met verschillende symptomen en er zijn ook andere aandoeningen met de symptomen die jij hebt.

Ik zou even een afspraak maken bij de huisarts, die kan je zekerheid geven en wij niet.