wanneer is er in een beroepscode opgenomen dat de therapeut geen seksuele handelingen mag uitvoeren met zijn/haar patient?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

De oorsprong van de medische ethiek wordt meestal gelegd bij Hippocrates. Een verantwoorde beoefening van de geneeskunde vraagt niet alleen deskundigheid, vaardigheid, maar ook morele kwaliteiten, waardigheid.
Sinds de opkomst van de universiteiten, vanaf de twaalfde eeuw, werd het gebruik om bij de afsluiting van de medische studie een eed af te leggen. Het uitspreken van die Hippocratische eed laat iemand toetreden tot de medische beroepsgroep, en geeft hogerhand de mogelijkheid om te bestraffen als blijkt dat de persoon zich niet aan de eed houdt.
In die oorspronkelijke eed wordt het volgende beloofd: "mij onthouden van elke moedwillig verkeerde handeling, in het bijzonder van lijfsgenot met vrouwen en mannen, hetzij vrijen of slaven".

Dus het staat al sinds de twaalfde eeuw in de medische beroepscode. Die is voor een therapeut net zo goed van toepassing als voor een arts.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die wordt 2003 niet meer gebruikt en sinds 2003 staat er niks meer (expliciet) in over sex.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eed_van_Hippocrates
http://www.ntvg.nl/jaargangen/2005/jpg/2005110660001T.jpg
ronron1212
10 jaar geleden
Lees je link er staat letterlijk
Ik zal mij verre houden van iedere welbewuste slechte daad en van elke verleiding, in het bijzonder van de geneugten der liefde met mannen of vrouwen, of zij vrij zijn of slaaf."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ronron1212
En waar heb ik het over dat stuk tekst?
Dat is een vertaling van de originele eed, niet de tekst die vanaf 2003 gebruikt wordt, die ik voor de duidelijkheid ook nog in een 2e link noem.
Amadea
10 jaar geleden
Doet echter niets af aan het feit dat het niet mogen verrichten van seksuele handelingen in de twaalfde eeuw in de beroepscode opgenomen werd. En dat is wat gevraagd wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ gelijk heb je, er staat "een beroepscode"
niet de (huidige) beroepscode o.i.d.