wat zijn de kosten voor een allergietest?

Ik wil bij de huisarts een allergietest laten uitvoeren ivm extreme huiduitslag waar ik al heel mijn leven een kramp maar steeds erger word.
Nu vroeg ik mij af hoeveel van de kosten ik zelf moet bijdragen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.7K
Poet
10 jaar geleden
Waarschijnlijk doet de huisarts dat niet zelf maar verwijst door naar een allergoloog. Dan zit het niet in de basisverzekering maar betaal je een eigen bijdrage en gaat het verder af van je eigen risico (€350 p/jaar. Of meer als je dat zo hebt geregeld). Het is ook denkbaar dat je een aanvullende verzekering hebt die het wel dekt. Dat hangt af van je polis. Hier heeft iemand daarvoor €125 uit eigen zak betaald (=eigen bijdrage
http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/kosten-allergie-test/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, Poet, dat was geen eigen bijdrage.
Dat bedrag ging van het eigen risico af en niet over een eigen bijdrage. Bloedonderzoek wordt vergoed vanuit de basisverzekering en komt dus t.l.v. het eigen risico.

Het beste antwoord

Ik heb al diverse keren in mijn leven een allergietest laten doen
en daar nog nooit voor hoeven te betalen.

Als de huisarts het zelf doet, valt het onder de basisverzekering.
Als het in het ziekenhuis o.i.d. gebeurt, dan hangt het weer af van wat voor
test gedaan wordt.
De rekening gaat naar jouw zorgverzekeraar.
Die haalt het bedrag van je eigen risico.

Je hebt dus geen eigen bijdrage.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een prijsvergelijk maken voor je de test ondergaat is interessant, er zijn allerlei testen om een allergie vast te stellen.
De huisarts zal als specialist weten waar de patiënt op getest moet worden, met hem kan overlegd worden waar dit het beste plaats kan vinden.

Maar het uiteindelijke bedrag hangt dus af van het aantal schrapjes wat gemaakt moet worden of het aantal buisjes bloed en dan nog het aantal mogelijke allergie-oorzaken...............
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb bij het amc een allergietest gedaan die 3 dagen lang duurde ivm met een pleister op me rug die best groot was en heb er niks voor hoeven betalen.. Ik ben toen doorverwezen ivm eczeem misschien dat je kan vragen of je dat ook mag