Zal een steunzol helpen mijn pijn in de knieen te verminderen?

Ik heb al twee jaar last van mijn knieën en de specialist in het ziekenhuis heeft mij steunzolen aangeraden, maar mijn pijn speelt ook op als ik lang sta (onder de douche), en hier draag ik geen schoenen en heb ik dus geen extra steun. Dus mijn vraag: zullen steunzolen helpen bij mijn knie klachten, of zal dit niet voldoende zijn? (heb platvoeten)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.6K
Poet
10 jaar geleden
Begrijp ik het goed dat je pas na 2 jaar naar een specialist bent gegaan? En dat je, nu je dat wel hebt gedaan je afvraagt of je het advies wel gaat opvolgen? En dat je die vraag dan aan een aantal niet deskundigen op GV voorlegt?
Mijn advies: doe wat de specialist zegt en kijk over een maand hoe het gaat.
Dat je een deel van de dag geen schoenen en dus ook geen steunzolen hebt dat geeft helemaal niets. Het gaat om het effect dat bereikt wordt door toch een flink deel van de dag die steunzolen te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben al eerder naar de huisarts geweest (2011), deze heeft me toen fysio aangeraden, dit hielp echter niet. Een klein half jaartje na de fysio was ik wel even van de pijn af, en dit speelde ongeveer 4 maanden geleden weer op - erger dan het was.
Poet
10 jaar geleden
Overigens: wat de platvoeten betreft: dat is wel relevant. Wist die specialist dat niet? Dan moet je toch nog even vragen hoe daarmee om te gaan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wel naar een podoloog gaan. Niet die andere goedkope zooi kopen.

Antwoorden (4)

De kans is groot dat je in het begin zelfs wat meer pijn hebt, omdat je voeten en je hele lijf eigenlijk, moeten wennen aan de nieuwe stand van je voeten.
Dus probeer het gewoon en geef de moed niet te snel op. Toen ik zolen voor mijn hielspoor kreeg werd me aangeraden de eerste dagen mar halve dagen te dragen om te wennen. Gewoon gaan dragen dus
anneliez
10 jaar geleden
Dat de pijn in je knieën overgaat is niet van te voren te voorspellen. Veel gewrichtsklachten in benen rug en schouders zijn terug tevoeren op een verkeerde houding. Verkeerde houding kan onbewust aangeleerd zijn meer kan ook gevolg zijn van manco in het skelet zelf. Platvoeten kunnen inderdaat een verkeerde houding veroorzaken waardoor op andere plaatsen in het skelet problemen ontstaan. Bij jou waarschijnlijk alleen je knieën. Er zijn ook mensen met klachten aan het bekken en zelfs rugklachten als gevolg van deze aandoening. Verstandig is echter om het advies van je specialist op te volgen. Hij heeft er voor doorgeleerd en heeft het beste met je voor. Het zal alleen niet binnen enkele weken over zijn omdat je als heel lang met die klachten loopt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Steunzolen kunnen helpen. Vooral als er sprake is van een X of O stand van de benen en dat hoeft niet eens een grote X of O te zijn. O benen geven mer druk op de binnenkant van het gewricht. (en daardoor soms klachten) en X benen aan de buitenkant van het gewricht. Door bij O benen de buitenkant van de schoen iets op te hogen met en steunzool, vermindert de druk op de binnenkant van de knie en omgekeerd bij X benen. Dat kan de klachten helpen verminderen vooral als er van degeneratieve knieklachten sprake is. Garantie is dit niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat helpt zeer zeker. Een goede stand van de voeten zorgen voor een goede lichaamshouding. Ik had altijd veel rugpijn en pijn in de knieën. Nu ik, zooltjes heb, het ene iets hoger dan het andere ( lengte van benen is bijna altijd ongelijk ), sta ik recht. Weg rugpijn en weg de lichte draaiing in de knie, ook daar de pijn weg. Ga naar een podotherapeut, daar krijg je verreweg de beste steunzooltjes en die zijn ook nog eens veel dunner en fijner dan de ouderwetse steunzolen voor hobbels en bobbels. Doen!