Men zegt dat je na een uur lang aan 90 dB bent blootgesteld, je gehoorschade oploopt. Maar wanneer wordt dit uur weer gereset?

Kun je bijvoorbeeld na een dag weer een uur naar 90 dB luisteren, of na een week? Of een uur verspreid over je hele leven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dit is een beetje simpel gedacht. Die gehoorschade kan al eerder ontstaan. En ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het zeer zeer hinderlijk is. Continue suisssss. Ontstaan door een concert in Ahoy. Dan ge je ervan uit dat het veilig volume is. Het uur is niet maat gevend aangezien mensen verschillend zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een eenmaal opgelopen gehoorschade is onomkeerbaar. Dat hersteld zich dus niet na enige tijd minder dB's te ontvangen.
Een gehoorschade ontstaat als het gehoor langere tijd wordt blootgesteld aan een hogere geluidsbelasting dan wenselijk is. Het is zelfs een cumulatieve schade, het wordt erger naarmate de geluidsdruk hoger is of langer duurt.
Dus je wordt op termijn steeds dover wat zich niet meer hersteld.

Bij 90 dBA ontstaat gehoorschade bij langdurige blootstelling, bij 120 dBA al bij een kortdurende blootstelling. Bij ca. 134 dBA gaat het geluid echt pijn aan je oren doen.

Bij zulke extreme geluidsbelastingen kan zelfs oorsuizen ontstaan dat dan een blijvend karakter zal ontwikkelen. Je hoort dat suizen dan altijd en vooral in stille omgevingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar zoals de vraagsteller al vroeg: hoeveel tijd moet daar tussen zitten? Is 30 minuten 90dB, 10 sec stil, dan weer 30 min 90dB enzovoort dan veilig?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik heb ooit door een ontplfoffing, toen ik kind was een gehoorschade opgelopen! en ik krijg nu steeds meer last van hevige oorsuizingen! gaat nooit meer over