Waardoor wordt baarmoederhalskanker nu werkelijk veroorzaakt?

Voorzover dit bekend is zou ik dit graag willen weten. Enerzijds zegt de overheid dat het om HPV gaat, anderzijds, als je bijvoorbeeld op deze pagina: http://www.kwfkankerbestrijding.nl/index.jsp?objectid=16121 van het KWF kijkt staat er dat roken baarmoederhalskanker veroorzaakt op deze pagina: http://www.kwfkankerbestrijding.nl/index.jsp?objectid=16123 nuanceren ze dat weer met (en ik citeer):

Bij deze soort kanker speelt het humaan papilloma virus (HPV) vaak een rol. Het virus kan veranderingen aan de cellen in de baarmoederhals teweegbrengen. Niet iedere vrouw die dit virus heeft, zal daadwerkelijk kanker krijgen. Er moet namelijk ook sprake zijn van een specifieke stoornis in de afweer. Onderzoek laat zien dat roken deze afweer kan verminderen.

Het probleem met informatie van de overheid, maar ook van het KWF is dat er erg veel boude uitspraken worden gedaan, die niet echt van een bronvermedling zijn voorzien, zo kan ik niet controleren of het aan roken toegeschreven effect daadwerkelijk bewezen is en of ook kwantificeerbaar is wat het effect is.

Dus mijn vraag, wat veroorzaakt nu werkelijk baarmoederhalskanker?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, maar zodra er politieke of economische (farmaceutische bijvoorbeeld) belangen om de hoek komen kijken worden er allerlei heel stellige dingen beweerd. Waren ze maar zo zeker van hun zaak in de gezondheidszorg zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, er is ook onderzoek gedaan naar het verband tussen affiliatie (dat werd heel ruim opgevat, zoals bijvoorbeeld dat de wetenschapper meer dan twee keer bij een seminar van een rookwarenfabrikant was geweest) en de uitkomst van onderzoek. Daaruit kwam naar voren dat hij die betaalt ook bepaalt wat de uitkomst is.

Het beste antwoord

Er was niet zo lang geleden een uitzending op tv over een onderzoeker naar oorzaken van kanker. Sorry kan niet specifieker zijn, want heb niet zo gedetailleerd gekeken.
Maar hij vertelde dat hij van mening is dat baarmoederhalskanker veroorzaakt wordt door een virus.
Maar het kenmerk van een virus is (het is een halfdode materie), dat het virus pas actief wordt als de omstandigheden voor het virus stimulerend zijn. Dus zal dat toch wel weer met stress,roken, verminderde afweer te maken hebben, en soms ook met hygiene. Ik weet dat ik nu niet te staven dingen zeg, de ontkenning of bevestiging kan je misschien op Wikipedia opzoeken: maar sex met niet hygienische mannen, schijnt ook niet best te zijn. Heb ik ergens gelezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Bedankt voor je bijdrage, dit roept wel een aantal vragen op, maar misschien kan ik zelf eens wat verder zoeken, dat mag ik sowieso graag doen. Zo ben ik benieuwd wat volgens de wetenschap de stand van zaken is rond HPV, maar ook ben ik benieuwd in hoeverre hygiëne een rol speelt en waarom. Zou het bijvoorbeeld kunnen dat een bacterie als MAC (Mycobactirium Avium Complex) of een van zijn vele neefjes een rol speelt? Ook vraag ik me af of roken de weerstand vermindert en of daar duidelijke getallen voor te geven zijn (dit onder andere weer in verband met een andere ziekte waar ik veel over probeer te lezen en waarbij eht immuunsysteem een rol speelt).

Andere antwoorden (2)

Baarmoederhalskanker, net als de meeste andere kankersoorten, kan door meerdere dingen veroorzaakt worden.
Allereerst is er erfelijkheid, die zich niet altijd uit maar wel de kans vergroot.
Dan zijn er dingen als roken en bepaalde stoffen die kanker zouden veroorzaken, alhoewel dit wetenschappelijk zeer omstreden is.
Beide kunnen kanker in allerlei plekken veroorzaken, waaronder de baarmoeder.
Uniek aan baarmoederhalskanker is dat het ook door dit specifieke virus veroorzaakt kan worden. Opnieuw is het hier zo dat het zich niet bij iedereen die het virus meedraagt uit, maar volgens onderzoek is er wel een duidelijk verband.
Het probleem met alle soorten kanker is dat we denken dat we het weten of in elk geval enig idee hebben, maar voor het grootste deel weten we het gewoon niet. Kwestie van afwachten of we er achter komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar kunnen we alleen maar antwoord op geven aan de hand van de wetenschappelijke kennis op dit moment.
Een absolute voorwaarde is de besmetting met het menselijke papillomavirus. En dan zijn er een hoop contrageïndiceerde factoren. Roken, inderdaad. Maar ook wisselende kontakten. En ook genetische factoren, hormonale contraceptie, meerdere zwangerschappen, en bepaalde hormonale medicijnen (zoals DES).
Zoals je ziet is er geen eenduidige oorzaak aan te wijzen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Het was met name het roken wat me interesseerde en dan met name de vermeende uitwerking van roken op de weerstand. Let wel ik zeg niet dat het niet klopt wat hier staat, maar ik vind het bij voorbaat verdacht dat er geen bron genoemd wordt, ik zou graag het onderzoek willen lezen waaruit dit soort dingen blijkt.