Waarom is de hoeveelheid teer en nicotine in een pakje shag niet veranderd?

De afgelopen jaren is de inhoud van een pakje shag verlaagd van 50 naar 45 gram .
Teer is echter op 12mg. gebleven en nicotine op 1.3mg.
dat is toch raar als de 10% minder shag in een pakje zit zou je toch ook verwachten dat er 10% minder teer en nicotine in dat zelfde pakje zit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

De hoeveelheid teer en nicotine zoals aangegeven op een pakje rookwaar, geldt niet voor het hele pakje maar OF per sigaret OF per gewichtseenheid / standaardformaat shaggie.

Ik heb hier een blik shag voor me staan met de melding 'teer 13 mg nicotine 1,1 mg'. Dat geldt dus NIET voor het hele blik a 170 gram, (was het maar waar ;-) ) maar, maar voor een gemiddeld shaggie (ISO-norm, jawel) van 750 mg ofwel 7,5 gram. Mijn shaggies wegen echter nauwelijks vier gram, dus per stuk kom ik een stuk lager uit, zeker als je rekent dat ongeveer de helft van die tabak in de asbak terecht komt als peuk. Kom je op een kwart.

Voor sigaretten geldt het nicotinegehalte inderdaad per sigaret (dus wederom, niet per pakkie ; of er 5 of 50 inzitten maakt voor die vermelding niks uit). Vermoedelijk de reden waarom ik ondanks mijn kettingroken toch misselijk en duizelig wordt van een pakje sigaretten. Van twee, drie achter elkaar al zelfs.

De aangegeven teer- en nicotinewaarden zijn derhalve voornamelijk ter vergelijking ; is dit zware, halfzware, milde of lichte shag ? Hoeveel je er daadwerkelijk van binnenkrijgt, hangt af van je rookgedrag (ook of je wel of niet inhaleert bijvoorbeeld).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

5 gram minder tabak in een pakje, betekend niet dat de
samenstelling van de tabak is veranderd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De samenstelling van de tabak blijft hetzelfde , dus in een
sigaret zit nog steeds 12 m.g teer en1.3 m.g nocotine.
Nicotine verlaging kan depressieve symptomen produceren of tot depressieve episoden aanzetten

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus als je de nicotine gaat verlagen gaan mensen die al jaren roken meer roken om toch aan de dosis nicotine te komen