Heeft gebruik van haarlak invloed op je gezondheid?

Bijvoorbeeld op de luchtwegen, omdat je toch telkens een beetje inademt? Of op je weerstand ofzo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.8K

Antwoorden (3)

De haarlak uit deze tijd is zo samengesteld dat hij de gezondheidsnormen (qua inademing e.d.) niet overschrijdt. Toch is het beter de aerosol van haarlak niet in te ademen. Het bevat prikkelende stoffen en plakkerige substantie dat de luchtwegen wel wat kan irriteren. Vroegere haarlakken bevatten drijfgas die de ozonlaag aantastten - indirect was gebruik van haarlak dus slecht voor de gezondheid. Deze drijfgassen zijn nu verboden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is en blijft een ongezond spulletje:

"Vrouwen die in het begin van hun zwangerschap veel haarlak gebruiken, zouden meer kans maken dat hun (mannelijke) kind geboren wordt met misvormde geslachtsdelen (hypospadie, een aangeboren afwijking waarbij het plasgaatje zich niet op de top van de penis, maar in de buurt van de eikel, ter hoogte van de teelballen of zelfs in de buikholte bevindt). Dat blijkt uit onderzoek in Engeland, gepubliceerd in het vakblad Environmental Health Perspectives (november 2008).
De studie onderzocht de mogelijke omgevingsoorzaken van 471 gevallen van hypospadie. Onderzocht werd o.m. blootstelling aan diverse chemische stoffen (zoals pesticiden, ftalaten, zware metalen, enz.), of de moeder rookte of alcohol dronk tijdens de zwangerschap, waar ze werkt, vitaminegebruik, vegetarisme of andere dieetgebruiken, enz.
Alleen bij zwangeren die tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap beroepsmatig werden blootgesteld aan grote hoeveelheden haarlak, werd een licht verhoogd risico gevonden."
14 jaar geleden
het lijkt me niet gezond. Je ademt toch iets in waarvoor je longen niet zijn ontworpen.