mijn moeder is mexicaans mijn vader canadees heb 3 jaar in nl gewoond ben ik dan ook nederlands?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (7)

met welke nationaliteit je bij je geboorte bent aangegeven, die nationaliteit bezit je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Autochtoon: Persoon van wie de beide ouders in Nederland zijn geboren.

Dus je bent allochtoon.

Wat je bedoelt met 'Nederlands', is mij niet duidelijk.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet per definitie...zie mijn antwoord.Het ligt een stuk gecompliceerder helaas.
je land van geboorte bepaald je nationaliteit.
als je ouders dat hebben veranderd door zelf nederlander te worden in de tijd dat je minderjarig was dan ben je nederlander
12 jaar geleden
Een alloctoon is iemand waarvan minimaal 1 ouder buitenlands is.
Jouw ouders zijn allebij niet in nederland geboren dus ben jij
Allochtoon. Aangezien je zegt 3 jaar in nederland te wonen, ga
Ik ervan uit dat je ook niet in nederland bent geboren dus ben
Je officieel geen autoctoon. Als je ingeschreven staat als inwoner
Van nederland vind ik wel dat je je een nederlandse mag noemen aangezien
Je er wel woont.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen, waar ben je geboren. Dan weet je meteen het antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het CBS hanteert als definitie van allochtoon (in Nederland):
Persoon die in Nederland woonachtig is en van wie ten minste één ouder in het buitenland is geboren. Wie zelf in het buitenland is geboren, hoort tot de eerste generatie, wie in Nederland is geboren, hoort tot de tweede generatie.
Deze definitie kan verwarring en onduidelijkheid geven. Zo is een groot deel van het Koninklijk Huis allochtoon. Ook mensen met een ouder die in Nederlands-Indië of in Vlaanderen geboren is, zijn volgens de CBS-definitie allochtoon. De grootste groep allochtonen in Nederland is van Indonesische afkomst, met 15% en de Duitse allochtonen komen op plaats twee met 14%. Dit wijkt af van wat men doorgaans lijkt te willen zeggen als men het woord allochtoon gebruikt. In de volksmond worden met "allochtonen" de gastarbeiders en/of asielzoekers en hun kinderen of kleinkinderen bedoeld, die zich in uiterlijk of gedrag duidelijk van de modale Nederlander onderscheiden. Generaliserend wordt dan gesproken over "de buitenlanders", hoewel ook dat woord weer verwarrend is omdat daar ook mensen met een niet-Nederlands paspoort onder vallen, inclusief niet-residenten, zoals toeristen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Allochtoon_(persoon)#CBS-definitie

Echter er zijn een hoop tegenstrijdigheden. Een voorbeeld en even persoonlijk; mijn oma is een Estlandse, mijn opa een Nederlander. Toen in de begin jaren negentig, een registratie van "allochtonen" plaatsvond, onder het mom van een andere reden, bleek dat mijn moeder dus GEEN allochtoon is. De precieze reden hiervoor hebben wij nooit kunnen achterhalen, er werd ons iets vaags verteld over een verdrag tussen deze landen, waardoor mijn moeder niet onder deze categorie viel. Misschien was ze niet "donker" genoeg, want de meningen over de betekenis van het woord allochtoon, zijn nogal verdeeld, zoals je ook kunt lezen op wiki.

Je zegt je hebt 3 jaar in nederland gewoond, maar ben je er ook geboren? En waar woon je nu? Het land waar je geboren bent, dat ben je van nationaliteit. Als je dus in Mexico, of Canada bent geboren, ben je zowiezo geen Nederlander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het lichter aan mijn vader is een is geboren in Amerika maar ben geen achtertoon het lichter aan hoe lang je er woont kun je staat burger worden zie bron. het lichter ook aan met wie je trouw er zijn allerlei factoren doe mee spelen nogmaals zie de bron.