Ik heb regelmatig zonder reden heel veel blauwe plekken op mijn benen, hoe komt dat?

Zaterdag zag ik dat in ene in totaal 13 blauwe plekken had op beide benen, ik kan mij niet herinneren dat ik ze gestoten heb en ze zaten ook verschillende plekken, de meeste klein en meer grijs van kleur. Ik had 1 ibuprofen geslikt, kan het daarvan komen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
23.5K

Het beste antwoord

Als je dit altijd al hebt gehad, kan het goed een aangeboren zwakte van het (onderhuids) bindweefsel zijn. Vaak gaat dat samen met hypermobiliteit: overmatige gewrichtsbeweeglijkheid. Dat komt - zeker bij vrouwen - relatief veel voor en is meestal erfelijk. Ook het sneller krijgen van spataderen hoort hier bijvoorbeeld bij. Zeker ernstige hypermobiliteit of hypermobiliteit die aanleiding geeft tot klachten kan het gevolg zijn van erfelijke bindweefselafwijking. De meeste vormen van hypermobiliteit zijn echter relatief onschuldig.

Als het spontaan krijgen van blauwe plekken een 'nieuw' probleem is, zou het kunnen komen door een stollingsafwijking, vitaminetekort, ziekte of een ernstiger probleem in of met het bloed en de aanmaak van diverse bloedproducten. Wanneer er dus geen duidelijke oorzaak is voor het plotseling ontstaan van min of meer spontane blauwe plekken, is dat altijd een goede reden om de huisarts te bezoeken. Tenzij het echt een incident is, dus één keer gebeurt en daarna niet meer.

Maar in dit geval kan het inderdaad goed aan de ibuprofen liggen. De meeste NSAID's (niet-steroïden ontstekingsremmers, de groep geneesmiddelen waar onder meer ibuprofen, naproxen, diclofenac e.d. toe behoort) hebben een negatief effect op de bloedstolling. Dit is bijvoorbeeld de reden dat in veel ziekenhuizen tegenwoordig niet meer diclofenac maar meloxicam wordt gebruikt als post-operatieve pijnstiller. Meloxicam behoort tot dezelfde groep maar heeft net een ander werkings- en bijwerkingenprofiel, en heeft minder effect op de stolling. Niet iedereen merkt dit effect bij deze geneesmiddelen en het hoeft ook niet altijd op te treden. Het is wel iets om alert op te zijn als het een keer is gebeurd en zéker wanneer je van plan bent om zo'n pijnstiller te gebruiken bij wondpijn.

Paracetamol is in meestal een prima alternatief. Wanneer dit niet voldoende werkt of er een contra-indicatie voor bestaat, kan meloxicam een geschikte optie zijn. Dit middel is alleen op recept verkrijgbaar, je kunt je (huis) arts ernaar vragen. Dat kan trouwens ook wanneer het gaat om incidenteel gebruik bij af en toe voorkomende pijn waarvoor je anders ibuprofen zou (willen) nemen: wanneer je huisarts weet dat jij verantwoord met het middel om kunt gaan, zal hij/zij best bereid zijn om een stripje voor te schrijven voor "zo nodig".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Misschien heb je relatief "dun bloed". Neem je een of ander medicijn dat bloedverdunnend werkt? Ibuprofen heeft inderdaad een bloedverdunnend effect. Best even een geneesheer contacteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vrouwen krijgen in het algemeen sneller blauwe plekken dan mannen. Ook oudere mensen zijn, omdat zij minder vet onder de huid hebben, gevoeliger voor blauwe plekken. Een blauwe plek is meestal vrij onschuldig. Tenzij ze te gemakkelijk ontstaan. In dat geval is er mogelijk sprake van een aandoening of ziekte die bijvoorbeeld bloedstollingproblemen veroorzaakt. De meest voorkomende aandoeningen en ziekten waarbij spontaan blauwe plekken kunnen optreden, worden hieronder beschreven:

Vitamine C-tekort
Vitamine B12-tekort
Vitamine K-tekort
Bijwerkingen medicijnen
Bepaalde medicijnen kunnen de dikte van je bloed of de aanmaak van bloedplaatjes beïnvloeden en daarmee gevolgen hebben voor de bloedstolling en het ontstaan van blauwe plekken.
Te traag werkende schildklier
Aplastische anemie (bloedarmoede)
Aplastische anemie is een speciale vorm van bloedarmoede waarbij er niet alleen een tekort is aan rode bloedcellen, maar ook aan witte bloedcellen en bloedplaatjes.
Bloedvergiftiging
Bloedstollingafwijkingen
Het bloedstollingproces is een ingewikkeld proces, waarbij vooral de bloedplaatjes zijn betrokken. Het doel van dit proces is een zo snel mogelijke stolling van het bloed te realiseren, waardoor bij een uitwendige of inwendige bloeding zo min mogelijk bloed verloren gaat. Wanneer dit proces verstoord is, kunnen wonden dus gevaarlijk lang blijven bloeden. Ook onderhuidse bloeduitstortingen (blauwe plekken) kunnen gemakkelijk ontstaan
fremar
10 jaar geleden
Ja, dat kan. Ibuprofen kan onderhuidse bloedingen veroorzaken. Gebruik als pijnsteller alleen paracetamol, dat is minder schadelijk en zeker zo effectief, dat wordt zelfs bij en na operaties gebruikt. En ik raad je zeer aan langs de dokter te gaan om je bloed te laten nakijken.