Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welk voedsel is het meest stimulerend voor de stoelgang?

Ik voer een vreselijke discussie met iemand over vezels en lactose...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ten eerste: Zorg voor voldoende lichaamsbeweging. Dus: geen uren achter de televisie of computer.
Ruim voldoende drinken.
karnemelk, yoghurt.
vruchtensap, koolzuurhoudende dranken ('prik'), koffie.

Welke voedselprodukten het beste zijn , is moeilijk te zeggen, daar dit zeker persoons afhankelijk zal zijn.

Deze produkten worden aanbevolen, kies voor jezelf het beste uit:
volkoren-, rogge-, bruin-, krenten-, rozijnenbrood; volkorenproducten.
Grove graanproducten: havermout, gort, muesli, cruesli, zemelen.
volkorenbiscuit, volkorenbeschuit.
peulvruchten (bruine/witte bonen, linzen, kapucijners, spliterwten).
vers fruit met schil.
gedroogd fruit, zoals (geweekte) pruimen, abrikozen, tuttifrutti, vijgen, dadels, rozijnen, krenten.
zilvervliesrijst, volkoren macaroni/spaghetti, volkoren meel.
noten, sesamzaad, lijnzaad, tarwekiemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (21)

Kiwi, werkt altijd perfect!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een taart gevuld met laxeermiddel. Hebben acht parkeerwachten in Hilversum vorig jaar gegeten, en drie dagen lang leek de wc hun favoriete plek geworden...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk +1
Glaasje of glas olijfolie doet wonderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna alle fruit. Met name gedroogd fruit werkt zeer stoelgangbevorderend!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vezelrijk voedsel,maar ook fruit op tijd.
En belangrijker is regelmatig eten en op vaste tijden.
Zo komt je lichaam in het ritme.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pruimen werken ook prima.

Toegevoegd na 1 minuut:
En uien natuurlijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijnzaad is ook een goeie. Je kan het gewoon door je eten doen (1 of 2 flinke eetlepels) of even weken in lauw water (evt. met citroensap) en dan opdrinken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pruimen eten helpt ook goed om een goede stoelgang te krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tips voor een goede stoelgang

•Eet regelmatig en sla vooral het ontbijt niet over.

•Drink veel: ten minste twee liter per dag.

•Eet veel vezels.

•Zorg voor voldoende beweging: dit stimuleert de

darmen.

•Gebruik eventueel wat extra zemelen. Gebruik een tot drie eetlepels per dag, bijvoorbeeld in wat yoghurt of vla. Omdat zemelen veel vocht opnemen in de darmen, is het belangrijk veel te drinken bij het gebruik van zemelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gedroogde abrikozen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het bij mij niet lukt, noten en gedroogde pruimen, werkt altijd!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kiwi, yogurt,donker bier.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil geen reclame maken, maar ik heb al jarenlang last van mijn darmen, m.n. dus obstipatie. Sinds een aantal jaren drink ik 's-morgens een flesje Optimel, of Top Vit (de goedkopere variant), en geloof het of niet, ik kan dan normaal elke dag naar de w.c. Het helpt voor mij prima.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien wel bruine bonen, als je de verhalen moet geloven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met stimulerend kun je verschillende dingen bedoelen. Stimulerend als in "gezond, met veel vezels", en stimulerend als in "schiet es op het wil niet".

In het laatste geval is mandarijntjes in blik op lichte siroop een geweldig laxeermiddel. Eet 1 zo'n blikje leeg INclusief het vruchtensap wat er bij hoort, en je gaat zó weer goed naar het toilet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een lactose intolerantie hebt, is melk natuurlijk zeer slecht voor je stoelgang.
Het heeft een zeer slecht effect op je darmflora.

Als je lange tijd melk hebt gedronken omdat je nog niet wist dat je lactose-intolerant was, zal je darmflora er niet zo heel best aan toe kunnen zijn.
Je moet je voorstellen dat je darmflora dan ontstekingen kan hebben e.d.

DAN is het gebruik van vezels af te raden, omdat vezels dan niet bevorderlijk zijn voor je darmen, eerder vernielend..(het zou werken als een soort van schuurpapier op je darmen).

Bij gezonde darmen is inderdaad alles wat van zichzelf vezels heeft: kiwi, fruit, rauwe groente, maar inderdaad ook olijfolie.
Wat dacht je van roosvice laxo? Op basis van pruimen. Heel mild, maar doet toch zijn werk.

ik hoop dat je hier wat aan hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zweer bij mango(sap) , aloévera sap, en kiwi's maar die dan wel op de nuchtere maag...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
probeer eens geweekte, gedroogde pruimen...
twee per dag
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord is heel banaal: Zoveel mogelijk eten stimuleert de stoelgang het meest... Het maakt niet uit wat het is, als het maar hele grote hoeveelheden zijn...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik gebruik daar jouw antwoorden voor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meneer XiniX met zo een antwoord bent U van de pot gerukt. Dit ga ik ook melden. Uw antwoord zou juist kunnen zijn maar zou ook verkeerd geinterpreteerd kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@awm:Leuk!
Vezels en vocht (water, maar ander vocht mag ook) zijn zeer belangrijk voor een goede stoelgang.
Wanneer je onverhoopt door bijvoorbeeld een slecht dieet of andere oorzaken problemen hebt in de vorm van verstopping, is het in eerste instantie belangrijk te proberen met voldoende vezels en vocht de stoelgang weer op gang te helpen.

Natuurlijk 'helpen' laxeermiddelen ook, maar wel als een soort laatste redmiddel. Het is namelijk niet zozeer stimuleren wat die doen, maar fórceren. En hoewel je daarmee in de regel wel (dunne) ontlasting produceert, los je het probleem (de verstopping) er lang niet altijd mee op, en kun je op den duur zelfs chronische darmproblemen krijgen.

Beter is het je te verlaten op voedingsmiddelen die een van nature een laxerende werking hebben. Bij sommige mensen kan dat inderdaad ook lactose zijn , want niet iedereen beschikt over het gen om dat te verdragen, maar daar zit wel een addertje onder het gras : als je diarree krijgt van melk(producten) verdraag je dus feitelijk geen lactose, en is het als voedingsmiddel eigenlijk niet geschikt voor je. Je zou het dan als 'natuurlijk' laxeermiddel kunnen gebruiken, maar met dezelfde nadelen als andere laxeermiddelen.

Het uiteindelijke antwoord is dus een beetje moeilijk te geven en hangt af van je mate van lactose-intolerantie. De vraag wat beter / gezonder is, is echter makkelijk te beantwoorden : in alle gevallen vezels. Die zijn trouwens ook heel belangrijk om juist een te dunne stoelgang weer een beetje te 'binden'. Je kunt er dus zogezegd twee kanten mee op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding