Waarom krijgen mensen die roken vaak een zwaardere stem?

Wat doet roken met de stembanden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Sigarettenrook verslechtert de longfunctie en het 'zelfreinigend vermogen' van de luchtpijp om de schadelijke stoffen weer naar buiten te werken. Bij een enkele trek van een sigaret is er al een vertraging van deze werking. Daarbij adem je de rook in tussen je stemplooien door. Het stemplooi/oppervlak (slijmvlies) wordt geïrriteerd en kan beschadigd raken.
Herstellen daarvan is mogelijk, maar niet bij iedereen even goed en even snel. En dat is te horen. Denk maar aan de lage schorre stemmen van vrouwen en mannen die lang hebben gerookt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je rookt komt er meer slijmvorming in je keel.
Zo komt er dus ook slijm op je stembanden en dit beïnvloed de klank.