Hoe 'voelt'een hartinfarct?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop dat ik je dat nooit hoef te vertellen of je dat uit eigen ervaring meemaakt.

Het beste antwoord

Een hartinfarct gaat meestal gepaard met een plotselinge, matige tot zeer hevige pijn op de borst. Deze pijn kan uitstralen naar de schouders, de kaken en de rug.

Veel mensen die een hartinfarct doormaken, hadden daarvoor al last van pijn op de borst. Een andere naam voor deze pijn op de borst is ‘angina pectoris’. Het verschil tussen beide aandoeningen is dat de pijn bij een hartinfarct veelal heviger is, niet verdwijnt in rust, niet na een aantal minuten afzakt en niet reageert op de gebruikelijke medicatie.

Een hartinfarct kan verder gepaard gaan met misselijkheid, braken, transpireren en een koude, bleke huid. De patiënt kan in de war zijn, is kortademig en heeft een snelle en/of onregelmatige hartslag. Bij ernstige infarcten kan de patiënt bewusteloos raken en/of overlijden. De genoemde klachten hoeven echter niet op te treden. Ongeveer een vijfde deel van de hartinfarcten verloopt zelfs zonder klachten of symptomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een hartinfarct voelt in de meeste gevallen als een beklemmende, drukkende of benauwende pijn op de borst, die kan uitstralen naar de kaak, de armen of de rug. De pijn is hevig maar vrij constant. Als je last hebt van scherpe steken, dan is de kans klein dat het om een hartinfarct gaat. Als je gaat zitten om te rusten, houdt de pijn aan, tenminste vijf minuten of langer. Kenmerkend is ook misselijkheid en zweten.
De symptomen kunnen erg verschillen van persoon tot persoon. Bij vrouwen en oudere mannen zijn de klachten vaak niet zo makkelijk te herkennen. Niet voor de dokter, maar ook niet voor de betrokkene zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gok behoorlijk klote!