Bestaan er zonnebanken die net als zonlicht vitamine D afgeven?

Ik vroeg mij af of er zonnebanken bestaan die net als zonlicht vitamine D afgeven?

Zo ja, waar kan ik zo iets bestellen?

Dank bij voorbaat

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik bedoel, bestaan er zonnebanken die net als zonlicht ons huid in staat zetten vitamine D aan te maken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Zonlicht geeft geen vitamine D af. Het lichaam kan onder invloed van zonlicht in de huid vitamine D zelf aanmaken.
Ritsuka
10 jaar geleden
Dus je vraag klopt niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Euh Ritsuka, ja dat bedoelde ik eigenlijk hihihi, ik wist gewoon niet hoe ik het moest formuleren :D Bestaan er zonnebanken die net als zonlicht ons huid in staat zetten vitamine D aan te maken?
Ritsuka
10 jaar geleden
Het gaat om UV-B, dus je moet zoeken naar iets dat vooral dat geeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ritsuka, wat is het verschil tussen UVA en UVB als het voornamelijk gaat over vitamine D?
Ritsuka
10 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D#UV-B_uit_zonlicht_of_kunstmatige_bronnen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overigens is het om vele redenen veel gezonder om je portie UV te verkrijgen door regelmatig buitenshuis een stukje te wandelen/fietsen/sporten! En dan is het echt niet nodig speciaal op zonnige dagen te wachten.

Het beste antwoord

Bij een zonnebank worden veel van de vitamine D producerende UV-B stralen eruit gefilterd, aangezien dat deel van het UV-spectrum (dat voor vitamine D3 productie verantwoordelijk is) eveneens roodkleuring, verbranding en huidkanker kan veroorzaken. Bij een hoogtezon of voor lichttherapie gebruikte lamp vindt een dergelijke filtering van UV-B straling niet plaats. Niettemin worden bij zonnebankgebruikers aanmerkelijk betere vitamine D-spiegels gevonden dan bij mensen die daar geen gebruik van maken.[20]
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus in tijdens zoals nu waar weinig zon is, zou het niet echt raadzaam zijn om elke dag 15 minuten in een zonnebank te liggen om toch je vitamine D gehaltes aan te vullen??? Dan is het makkelijker/goedkoper om supplementen te nemen denk ik? :)
Poet
10 jaar geleden
Het is raadzaam om regelmatig buiten te gaan lopen. Dan zit het wel goed met die vitamine D.
Poet
10 jaar geleden
Dat dan niet in Niqaab of Burka ;-)
Ritsuka
10 jaar geleden
Vitamine D pilletjes, huismerk drogist, heb je er zo 200 voor minder dan 5 euro.
Poet
10 jaar geleden
Dat is sneller en goedkoper dan onder die zonnebank dus als je dan toch wat wilt zou ik ook voor de pillen gaan