Helpt het echt als je kwaad bent om tot tien te tellen?

Het lijkt me niet dat je woede dan zomaar over is?

Toegevoegd na 4 dagen:
Allemaal hartstikke bedankt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Antwoorden (23)

het helpt wel een beetje.
als je meteen reageert zeg je mischien allemaal dingen in een boze bui die je niet wil zeggen.
als je tot tien telt dan ben je net even wat rustiger voordat je reageert en zeg je niet zo snel dingen in een opwelling.
14 jaar geleden
Dan ben je even snel met iets anders bezig en heb je daar je aandacht even bij... ja bij mij helpt het wel :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij wel.
In die tien tellen kan ik namelijk geen dingen zeggen of doen waar ik later spijt van zou krijgen.
Mijn woede is dan niet zomaar over na tien tellen, maar wel mijn blinde woede.
En juist die blinde woede is gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een eenvoudige manier om van tijdelijke impulsiviteit af te komen. Tellen wordt zeker gebruikt om rustig te worden. Het leidt af en geeft je een kans om op tweede gedachten te komen, zodat je niet in een reflex reageert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het helpt wel, maar niet genoeg. Je kunt het beste tot 1000 tellen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helaas kan ik maar tot 999 tellen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja en daarna komt 1000.
Het zorgt er in ieder geval voor dat je geen dingen in een opwelling doet. Die 10 tellen kunnen er net voor zorgen dat je je bedenkt voordat je iets kapot maakt of iemand wat aan doet.
Het kan echt helpen in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms wel, als het met iemand is die dicht bij je staat is het wel handig om even de tijd te nemen voordat je iemand flink kwetst.
Maar soms kan het beter zijn om eerst je woede te uiten, voordat de ander zijn woede op jouw uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee de woede is niet zomaar weg natuurlijk, maar tot 10 of 100 tellen kan wel voorkomen, dat je dingen zegt waar je achteraf spijt van krijgt.
Vaak helpt het ook nog wat beter om even het vertrek uit te gaan, zodat je de andere ook even niet meer ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sommige mensen moeten tot 100 tellen of lopen even weg. Nee je woede hoeft niet weg te zijn. Er zijn mensen die jaren kwaad blijven ,neem het familie diner maar hahaha. Er zijn ook mensen die niet tot 10 kunnen tellen, dan denk ik aan onze schattser Sven. Maar dat was wel terecht.;)

Toegevoegd na 27 seconden:
schattser= schaatser
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onderwijl dat je telt kan je bij jezelf nagaan of je over een uur nog steeds kwaad zou zijn, of over een dag, maand, jaar ... Meestal realiseer je je dan, dat wat je nú zo vreselijk kwaad maakt, over enige tijd helemaal niet zo belangrijk meer is.
En als je dat hebt vastgesteld, ¿waarom zou je je dan NU kwaad maken?
Relativeren is dus het devies!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tellen tot 10 is een uitstekend hulpmiddel om de taal van het hart met het denken in balans te brengen Onze tijdsgeest in drukte en haast bind ons met welvaart, en geen welzijn want vanuit het welzijn zouden we respectvol omgaan met anderen. In deze tijd van moeten en hebben, het zo snel mogelijk doen is de kwantiteit van leven, het beschadigd ons en veroorzaakt heel veel conflicten. Onenigheid van meestal kleine dingen en onhebbelijkheden, moeten direct worden opgelost, anders worden situatie`s uitvergroot. Maak problemen in relatie tot de ander zo klein mogelijk zodat twee partijen hun situatie in wederzijdse betrokkenheid kunnen overzien.. Liefde, open staan voor de wereld om je heen, eigenwaarde, respect, en liefde voor je zelf is het uitgangspunt voor een menswaardig bestaan. Woede moet worden beheerst en dan is jouw tellen goed van pas om te relativeren of jezelf de vraag te stellen waarom de woede komtJouw 10 tellen dragen bij aan een time out om tot reden te komen. Pas niet op je tellen want hoe langer je telt hoe kleiner het probleem, en maakt je respectvol. Met schelden duw je mensen van je weg. Met liefde haal je ze naar je toe, vergeef die ander, goed voor jou goed voor mij goed voor welzijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij zeker! Want ik reageer soms heel erg vel en zeg dan ook wel eens de verkeerde dingen. Maar wanneer ik tot 10 tel dan heb je een moment van bezinning. Dan denk je even na over wat je wilt gaan doen en zeggen.
En soms is 10 niet genoeg, dan tel je tot 25 en loop je weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak helpt het heel goed maar het ligt helemaal aan de situatie. Soms heb je geen tien tellen. Maar de tien tellen zijn bedenktijd voordat je gaat handelen. En bedenktijd is vaak een goede manier om kwaadheid te laten afzakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja want in die 10 seconden kom je tot rust.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In die 10 sec bedenk ik alleen maar vanuit welke hoek ik het beste een stoot kan geven, lol hahahah
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar de ander heeft tien seconden de tijd om die klap aan te zien komen. Haha ook lol
Wanneer ik razend kwaad ben komt wiskunde zeker niet in mijn hoofd springen en zeggen: laten we eventjes tot tien tellen (en vergeet vooral niet rustig in en uit te ademen en al die dingen waar je nog kwader van wordt).
Ik snap echt niks van die stomme wiskunde.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja wiskunde is ook niet mijn sterkste vak... :)
Ik denk dat het er nu niet zo zeer om gaat dat jij tot 3, 5, 1o of 100 telt. Het gaat erom dat jij in de periode dat je dit doet, je rust terug vindt. Laat alles gaan en probeer er kalm onder te blijven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Even het antwoordt op de vraag:

Ja, als jij je rust probeert terug te vinden kan het helpen. Niet als je panisch tot 10 gaat tellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is voor iedereen anders. Maar over het algemeen genomen kan je zeggen dat het werkt omdat je even de tijd hebt om ietsjes af te koelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het tot 10 tellen, is een truukje om ervoor te zorgen dat je niet reageert vanuit boosheid,
en dus de verkeerde dingen kunt gaan zeggen of doen.

Wanneer je, ook al is het maar 10 tellen, wacht met je
reactie, heb je tenminste over je reactie na kunnen denken.
Je eerste reactie is een impuls.
De latere reactie zal dan wat meer doordacht en wat meer gerelativeerd kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn woede is niet over, maar ik neem de gelegenheid om niet 'rechtstreeks vanuit mijn reptielenbrein' te reageren maar even na te denken over mijn reactie. Een woedende reactie lokt meestal alleen meer woede uit.

Zeker als je nogal fysiek bent ingesteld is het een goede manier om te zorgen dat je niet zomaar oorvijgen uit loopt te delen aan het loedertje dat je nu weer het bloed onder de nagels vandaan probeert te peuteren, met alle gevolgen van dien.

Cortex-thalamuspauze zou Korzybski zeggen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Helpt het echt als je kwaad bent
om tot tien te tellen?"

Gedisciplineerde mensen
zouden waarschijnlijk tot tien kunnen tellen;

ongedisciplineerde mensen
zouden dát waarschijnlijk zeer moeilijk vinden,
of niet kunnen/ willen;

en dan denk ik daarnaast,
dat het ook nog eens
per mens, en per situatie, kan verschillen;

ff een heel simpel voorbeeldje:

als men een kind zou hebben,
en iemand zegt iets tegen het kind van diegene
wat eigenlijk onterecht is,
en je voelt daardoor dat er woede naar boven komt,
dan zal men, wanneer men tot tien zou tellen,
die zelfde woede weer kunnen laten zakken.

Maar wat zal men doen doen,
als iemand het kind van diegene,
terecht of onterecht, zou slaan?

Of wat als iemand nóg ergere handelingen
bij het kind van diegene zou doen?

Zou men dán nog steeds tot tien kunnen/ willen tellen?
En zou 'tot tien tellen' voor diegene,
of voor het kind van diegene, echt kunnen helpen?

Volgens mijn mening niet.

Dáárom zeg ik nogmaals:
het kan per mens, en per situatie, verschillen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je kwaad willen worden? Je staat het jezelf toe om kwaad te worden.
Kies ervoor om het niet te doen, en probeer een gesprek aan te gaan met degene op wie je kwaad bent.
Dat lost meer op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je tot tien telt.. kan je et een beetje op een rij zetten en erover na denken. zo flap je niet alles er meteen uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat het beste helpt is niet een oplossing om van kwaad weer naar normaal te komen, maar om niet kwaad te worden...

Maar een goede tweede reden is inderdaad tot tien tellen en dan goed na te denken voordat je wat doms zegt (naar Loesje)...