Er is in 2008 een onderzoek geweest naar schoenmaten onder 820 Nederlandse personen, vanaf de leeftijd van 13 jaar tot boven de 60. De uitwerking van dat onderzoek werd door Ilse Aerts op internet geplaatst.

Van de vrouwen onder hen kon 72,5 % schoenen van gelijke maat dragen.
Een halve maat verschil had 20,6 %. Een hele maat verschil 6,4 %. Anderhalve maat verschil 0,2 %. En twee maten verschil ook 0,2 %. Dus vrouwen met afwijkende maten in totaal 27,4 %.

Van de mannen onder hen kon 73,2 % schoenen van gelijke maat dragen.
Een halve maat verschil had 20,8 %. Een hele maat verschil 5,4 %. Anderhalve maat verschil 0,6 %. Daarmee kwam het percentage mannen met afwijkende schoenmaten in totaal op 26,8 %.

Het gemiddelde percentage van Nederlanders met ongelijke voeten is, gebaseerd op bovenstaand tamelijk representatief onderzoek, derhalve 27,1 %. Maar dit is niet het aantal mensen dat twee paar schoenen koopt, want de meesten lossen het op door schoenen te kopen in de maat van de grootste voet.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeer nuttig en volledig antwoord waar ik zeer meegeholpen ben. Dank!