Zie je op een mri van de gehele rug en nek altijd een scheefstand van het bekken?

Ik weet dat als je bekken bv scheef staat dat je dit terug ziet in een kronkel in de wervelkolom. Zie je dit dus altijd op een mri die liggend is gemaakt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een MRI is een onderzoek waarbij er heel veel foto's achter elkaar worden gemaakt.Dat gebeurt in plakjes om alles goed te kunnen controleren.Daarbij lig je op een bank en word je door het apparaat heen geschoven.Een scheve wervelkolom of scheefstaand bekken kan je niet zien in liggende toestand.Dit moet gecontroleerd worden in stand.Een scheefstaand bekken heeft te maken met de lengte van je benen en kan zo een scoliose(bocht) in je rug geven.

Antwoorden (3)

Om een scheefstand van je rug te constateren heb je niet zo'n geldverslindende manier als MRI nodig, waarbij je ook nog eens duizenden beelden krijgt.
Een paar goedkope rontgenfoto's zijn voldoende. Maar dan wel liefst zowel staand als liggend.
Nog goedkoper, ga naar een goede (!) fysiotherapeut of masseur. Die ziet en/of voelt het met het blote oog.
Reddie
10 jaar geleden
Neen, een scheef bekken zie je het best op een gewone rongtenfoto die staand wordt genomen. De scheefstand heeft te maken met een been dat lander is dan het andere. De wervelkolom vangt dit op door krom te gaan staan (scoliose). Bij een scoliose worden bepaalde wervels en tussenwervels meer belast dan normaal en dan gaan deze sneller slijten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn chiropractiker zegt juist dat mijn langere been door de sscheefstand van mijn rug komt
Voor het aantonen van een scheefstand van het bekken is een MRI niet de meest aangewezen methode. Een scheeftstand wordt veroorzaakt door:
- afwijkingen van het bekken zelf.
- Asymetrie in de stand van de beide SI gewrichten
- Beenlengteverschil
- Torsie in de welvelkolom (zowel als oorzaak als gevolg)
- Asymetrie in de (spanning van ) de spieren.
Een bekkenscheefstand is meestal niet klinisch relevant. Weinig mensen hebben een perfect rechtstaan bekken.