ik heb net perongeluk een kleine moedervlek op mijn arm open geschoren kan ik hier kanker van krijgen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (4)

Absoluut niet. Kanker ontstaat doordat het DNA in een cel beschadigd is en niet door opensnijden

Toegevoegd na 19 minuten:
van de huid
10 jaar geleden
Wel nee... Een moederkerk is een concentratie van pigment van de huid. Als de moedervlek groeit of zich verplaatst kan dit duiden op een melanoom. Een soort huidkanker. Jou probleem lijkt hier niet op. Overigens is evt huid kanker heel goed behandelbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt geen huidkanker krijgen door het openkrabben van een moedervlek. Huidkanker ontstaat alleen door een te lange blootstelling aan zonlicht (vooral voor het 15e jaar) en in zeer zeldzame gevallen bij mensen die veel blootstaan aan bestrijdingsmiddelen in de landbouw en mensen die in de teerindustrie werken bijvoorbeeld.

Voorzichtig dus in de zon, en maak je verder geen zorgen! (maar krab ze niet meer open want daar krijg je waarschijnlijk littekens van)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Er is in de vraag geen sprake van krabben.
Gewoon algemene mol, zal niet kanker, wees niet zenuwachtig, ontspannen. Kortom, degenen die lijden langdurige blootstelling aan zonlicht het meest waarschijnlijk huidkanker. Teint en haarkleur van mensen die het hoogste risico. In blanken, de incidentie van huidkanker is 10 keer meer dan zwarten. Beroepsrisico's, zoals blootstelling aan koolteer, creosoot (een soort distillatie van houtteer geproduceerd wanneer olieachtige vloeistof), arseenverbindingen, asfalt en straling, maar maken ook de mogelijkheid van huidkanker stijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn zus had een uitgezaaide melanoom! Ze komt nooit in de zon