Benauwd door een valkparkiet, hoe kan dit?

Mijn vriendin en ik worden benauwd van een valkparkiet. We hadden er al 2, maar omdat een kindje van een kennis het ook benauwd had hebben wij hem overgenomen. Echter worden wij ook benauwd van deze vogel, hoe kan dit komen? We hadden al een parkiet en een valk, daar hadden we geen last van.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Allergie kan ook op latere leeftijd ontstaan. Of het zit in het voer of bodembedekking
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij hebben er wel ander voer bij gekregen. Bodembedekking is gewoon anijszand, dat gebruikte we al voor de 2 vogels die we al hadden ook

Antwoorden (1)

Als je niet allergisch was voor iets, kan je dat op latere leeftijd nog altijd worden. Waarschijnlijk ben je allergisch geworden voor het stof van vogelveertjes. Dat kan onder andere tranende ogen, een verstopte neus en astma achtige benauwdheidsklachten geven. Je kunt laten testen of je inderdaad die allergie hebt. Als dat zo is, is het het meest verstandig voor het beestje een goede nieuwe baas te zoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal eens met bovenstaande,maar een toevoeging:
Wanneer je al jaren een valkparkiet had en plotseling een reactie krijgt heet dat met een dure naam sensibilisatie.
hieronder de uitleg en dit geldt voor alle soorten allergiën Ons afweersysteem komt dagelijks in contact met ontelbare onschuldige allergenen afkomstig van buiten het lichaam. Daarbij heeft het afweersysteem het allergeen (=onschuldige stof ) leren herkennen, het in het geheugen opgeslagen en er specifieke antilichamen of witte bloedcellen tegen aangemaakt. Dit proces heet sensibilisatie.
Het feit dat uw afweersysteem tegen een allergeen gesensibiliseerd is wilt echter niet meteen zeggen dat u een allergie heeft ontwikkeld voor dit allergeen. Bij de meeste personen leidt een dergelijke contact namelijk tot tolerantie. Dat wilt zeggen dat bij iedere volgend contact met het betreffende allergeen het afweersysteem niet zal reageren; het beschouwt dit allergeen als volkomen onschuldig.
Bij een allergie zal een volgende herkenning van dit allergeen wél leiden tot een reactie van het afweersysteem, met als gevolg lichamelijke klachten. De duur van de identificatieperiode, dus de tijd die nodig is om voor een allergeen overgevoelig te worden, varieert van persoon tot persoon (van een paar dagen tot meerdere jaren).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het begrip sensibilisatie heb ik verwoord door te stellen dat je allergisch kunt worden voor iets waarvoor je eerst niet allergisch was.