als ik buikspier oefeningen doe, voel ik m'n rug en niet mijn buik. Wat kan ik hier aan doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je voelt je rug als je een verkeerde houding aanneemt. Neem bijvoorbeeld de buikspieroefening waarbij je op je rug ligt, voeten dicht bij de billen, en dan met je bovenlichaam een stukje omhoog komt. Ik geloof dat dit "crunches" heet, maar dat weet ik niet zeker. Als je die oefening doet, moet je zorgen dat je je onderrug, zeg maar het deel dat dan recht onder je navel ligt, plat op de grond drukt. Je mag je vingers niet meer tussen dat deel van je rug en de grond kunnen steken. Ook tijdens het doen van de oefening moet dat deel van de rug contact blijven houden met de grond. Wanneer tijdens de oefening ruimte ontstaat tussen de onderrug en de grond, trek je je rug hol, en dat is niet goed. Merk je dat je dat toch doet, dan zijn je spieren nog niet sterk genoeg. Je moet dan de oefening wat lichter doen, zodanig dat je onderrug wel contact houdt met de grond. Bij andere buikspieroefeningen moet je op hetzelfde letten: trek je onderrug niet krom. Wanneer je je onderrug wel krom trekt, train je je buikspieren niet, en belast je je rug - vandaar dat je daar pijn krijgt. Bij de oefening die ik als voorbeeld nam is heel eenvoudig te controleren of je je onderrug niet krom trekt (door je hand onder je rug te steken - dat mag niet kunnen). Bij andere oefeningen is die controle soms wat moeilijker, en zul je een spiegel moeten gebruiken of goed moeten voelen wat je met je rug doet. De oplossing is dus goed op je onderrug te letten, en de oefeningen zonodig wat lichter te maken. Als je een paar weken de lichtere variant traint, worden alle spieren wat sterker, en kun je geleidelijk de zwaarte terug opvoeren zonder dat je je onderrug opnieuw krom gaat trekken.  

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100