kun je allergisch reageren op het griepvirus?

Ik ben tijdens de griep vroeg naar bed gegaan, omdat ik me niet lekker voelde.
3 uur later werd ik wakker met enorme uitslag over mijn hele lichaam en de dokter heeft een bloeddruk gemeten van 75/55

Ze hebben me met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Daar heb ik twee dagen gelegen zonder dat ze iets konden vinden.

Zou je allergisch kunnen reageren op griep?
Of heeft iemand een idee wat het wel kan zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Moeilijke vraag deze keer.

Allergiereacties worden normaal ingedeeld in vier klassen (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Allergie) maar op zich is dat ook al niet gemakkelijk.

De complexiteit van de vraag zit in het feit dat de griepprik eigenlijk net de bedoeling heeft je afweersysteem of immuniteitssysteem te 'triggeren' en zo het proces van verdediging tegen bacteriën en (hier vooral) virussen te verhogen en klaar te zetten voor een latere echte aanval.

Er zijn dus drie componenten:
1. Uw aangeboren verdedigingssysteem en de sterkte ervan via het immuniteitssysteem in reactie van uw cellen op indringers (Grieks 'immuun'
2. Uw adaptief immuunsysteem
3. Onderzoek naar wat uw immuunsysteem activeerde en leidde tot een overmatige allergische reactie.

Het feit dat het niet gevonden werd, wijst volgens mij toch vooral het niet vinden van het derde aspect. Maar misschien had men aan de hand van de reacties wel al gevonden in welke allergieklasse uw reacties voor de hospitalisatie vielen. Als je dit weet, kunnen wij (en andere lezers hier) samen verder op zoek. Voor die classificatie moet u rustig surfen naar http://nl.wikipedia.org/wiki/Allergie en dat proberen te begrijpen. Uw vraag stuurt aan naar de tweede klasse, maar wees objectief en niet vooringenomen en overloop alle vier de klassen en kijk ook of het misschien in meerdere klassen 'kan' thuishoren, want er hoeft niet per se rechtstreeks causaal verband te zijn tussen de inspuiting en uw ziekenhuisopname, want het kan ook samenloop van omstandigheden zijn i.p.v. oorzaak-gevolg-verband.

Kunt u van bloeddruk zowel onder als bovendruk opgeven en ook de hartslag die de dokter opmat? De meeste immuniteitswerkingen zijn namelijk meetbaar in een temperatuurstijging want ook koorts is een van de meest primitieve zaken in het proces van verdediging van uw lichaam.

Heb je ook anti-biotica toegediend gekregen, want na een virale infectie kan immers ook een bacteriële infectie optreden. Geef vervolgens de medicatie op die u kreeg en de reactie per medicament (min. 2 uren erna). Lees ook de bijsluiters en a.h.v. de bijwerkingen weet je ook of het medicament dan wel werkte, dan wel niet werkte omdat men nog op zoek was naar wat je juist had en enkel op je verschijnselen dus werkte en niet de werkelijke oorzaak nog kon aanpakken.

Op basis van uw weinige gegevens, mogen we hier zeker geen medische uitspraak doen, maar ik zou vooral het denkspoor naar een cytotoxische reactie uitpluizen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even denken .... de Griepprik heb im nog niet gehad hoor, deze reactie kwam na een dag niet lekker zijn.. Bloeddruk
Bovendruk 75
Onderddruk 55
Hartslag 129
Temperatuur 38.2
Eerste toediening histamine (tavegyl 2mg)
Ondersteuning zuurstof in verband met benauwdheid
In het ziekenhuis heb ik prednison gehad en dit is gedurende 2 dagen afgewisseld. De bloeddruk stabiliseerde vrijwel direct naar ca 90 over 65
Er bleek een longontsteking te bestaan waarvoor ik amoxiciline 500 mg krijg
4 keer daags.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan begrijp ik al een beetje waarom men het niet helemaal vond. Erg hoge bloeddruk met neit zo'n hoge druk in de aderen, terwijl je het toch benauwd kreeg. Men is dus beginnen remediëren en door die longontsteking inderdaad antibiotica en dan is het erg raden naar wat nu aan de oorzaak lag. De histamine die eerst uw bloedvaten openzette (lagere bloeddruk) zal sympati-comimetisch behandeld zijn (sympatisch = samentrekkend, vernauwend), vandaar naar 90 maar eigenlijk is dat nog niet veel. Kan er een combinatie geweest zijn met voeding als bijv. sulfiet in witte wijn (hoewel die naast je hartslag ook je bloeddruk wellicht ging opgetrokken hebben)? of een allergie op een huisdier, of ergens een beet van een spin of insect? Toch komt een identiek verschijnsels soms ook voor bij een bloedtransfusie, dus de piste dat je griepvaccin bij jou dan misschien toch in samenwerking ging met een andere allergie, blijft niet uitgesloten. Toch is absoluut slechts een heel kleine minderheid in dit geval, maar het blijft soms gissen hoe elk zijn afweersysteem reageert, en dat kan bij inentingen van een zachtere klasse van de griep of andere ziekte (dat is ten slotte een vaccin, het maakt je ziek met een lichte variant om reactie uit te lokken) toch soms ook een heel hevige reactie uitlokken die snel ontspoort. Misschien was je op dat moment al verzwakt door een inhiberende longontsteking of bacteriële infectie. Het kan, dondersteentje. Het is moeilijk achteraf, maar hadden andere van je leefgenoten misschien ook last van vermoeidheid of krampen of waren ze een beetje 'hyper' dat er toch ergens iets van ziekte gedeeld werd? Was je de enige die ingeënt werd en kun je contact zoeken met de anderen om ze eens te bellen met jouw ervaring naar misschien een foute dosering toe van het vaccin? Recent werden nog heel wat griepvaccins overigens teruggenomen omdat er 'iets' fout mee was, maar ik kwam niet te weten wat juist (elk jaar moet dat een beetje aangepast worden omdat virussen snel evolueren en wellicht ook de oplossing zijn voor menselijke snelle genetische aanpassingen omdat RNA slechts over generaties mensen verandert). Het wordt in elk geval almaar boeiender, maar het antwoord op je vraag lijkt mij niet dichter te komen nog.