Groei je nog als je 18 bent?

Ik heb net veel zomerkleding ingeslagen voor volgend jaar (uitverkoop)

Maar kan het zijn dat ik nog groei en daardoor de kleding niet meer past volgende zomer??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.1K
Ritsuka
10 jaar geleden
Man of vrouw?
fremar
10 jaar geleden
en zorgen dat je op het zelfde gewicht blijft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt zeker wel uitgroeien in de breedte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Man en ik doe fitniss ;(
Dus ik heb het misschien voor niks gekocht als ik breeder wordt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben begonnen met fitness en ik merk dat alles wat ik in de zomer heb gekocht in een maatje s nu echt strak zit. Ik zou voortaan een beetje voorbereiden als je echt zwaar sport. Als je het maar een beetje doet maakt het niet uit, dan word je toch langzaam breed en kun je nog even genieten van je kleertjes

Antwoorden (3)

Na de groeispurt (zie link) kan een puber nog een beetje doorgroeien. Meisjes stoppen met groeien gemiddeld als ze 17 zijn. Jongens kunnen nog doorgroeien totdat ze 18,5 jaar oud zijn.

Als jij als jongen van 18 niet breder wordt passen je kleren dus nog wel een aantal jaren.
10 jaar geleden
Uit eigen ondervinding weet ik dat een jongen zelfs na zijn 20e nog wat kan groeien,
Daar moet bik bijvermelden dat ik voor mijn groeispurt (nou ja , spurt.....) medicijnen heb gehad die de groei remden.
Toen ik trouwde was ik kleiner dan mijn vrouw en nu ben ik 7 CM groter dan haar.
Het kan dus onvoorspelbaar gaan met die groeispurt en je uiteindelijke lengte zal misschien pas met je 25 bereikt zijn, waarschijnlijk eerder en mogelijk veel eerder.
Ik wil hier maar mee aangeven dat groeien een proces is wat zich niet altijd aan de grafieken houdt.
Zo bereiken mensen hun genetische/voorspelde lengte NIET bij gebruik van rokerij /alcohol/hash/slecht eten/weinig slapen en andere lichaamsverwaarlozende activiteiten.
Omdat ik jouw situatie niet ken weet ik dus niet wanneer je uitgegroeid bent!
Niets uit dit relaas is beledigend bedoeld.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik heb het niet over weinig alcoholgebruik e.d. maar mensen die op jonge leeftijd heftig "feesten" blijken beduidend kleiner te blijven dat op grond van de berekende lengte verwacht mocht worden.
Maar ja dit soort effecten worden in de grafieken niet meegenomen, misschien een leuke afstudeeropdracht dat eens precies te documenteren, dan kan inzichtelijk gemaakt worden welke invloed levensstijl op lengte heeft, op levensverwachting is dit al wel zo een beetje uitgezocht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je spreekt over twee verschillende zaken: over kledij en het passend blijven ervan en anderzijds groei.

Groei is vooral van belang bij het kopen van kledij voor kinderen als ouder. We spreken dan in maten voor vooral schoenen (de schaatsen van mijn kinderen gingen zo door van het ene naar het andere kind, maar deze winter moet ik toch één nieuw paar kopen omdat er nu meerdere meisjes zijn met een maat groter dan 40).

Zomerkledij voor volgend jaar, is dikwijls op lengte maar ook op taille en schouders.

Vanaf 18 kun je ook door sport groeien of uitzetten of grotere schouders en een strakkere buik krijgen, net zoals ik nu op 48-jarige leeftijd door intense looptraining met spurten plots liefst 2 cm langer geworden ben nadat ik 15 jaren heel intens meehielp met mijn schoonvader in de bierhandel en mijn rugwervels vast op elkaar gedrukt waren. Dit leidt in de tussenperiode ook tot hevige rugpijn overigens, maar training van mijn rugspieren zal dat hopelijk wel oplossen de komende drie à zes maanden.

Op jouw leeftijd is het ook erg gevaarlijk om plots meer te eten en te drinken met al die verleidelijke voeding rondom ons. Maar het kan wel zijn dat je in de groep behoort die in het secundair onderwijs/middelbaar (België) of het voortgezet onderwijs (Nederland) of Realschule (Duitsland) minder aandacht kregen dan de ouderwetse leerkrachten voor het 'rechtop' zitten in klas al die schooluren. Of dat het nog erger wordt als je verder studeert en je helemaal uitgezakt gaat zitten. Deze beide zaken kunnen minstens een even grote invloed op je figuur hebben dan enkel de groei.

M.a.w. je kunt ook zelf heel veel aan je figuur doen door je voeding af te stemmen op je beweging en (gemakkelijker) omgekeerd je beweging af te stemmen op je voeding (meer eten > meer bewegen/sporten) en je sport af te stemmen op het type figuur dat je wil behouden of verkrijgen.

Als je overigens mensen kiest die dan dezelfde levensstijl hebben, helpt dat ook. Ik bedoel als je tussen vrienden/vriendinnen zit die vooral graag lekker eten en corpulenter zijn, zul je om sociale redenen ook meer eten en minder bewegen. Zit je in een sportgroep met gezonde concurrentie qua prestaties, dan bouw je nu al aan extra jaren voor je leven.

Als er niets verandert aan je levensstijl en niet teveel wintervet bijkweekt (een normale mens moet in de herfst iets reserve hebben en in de lente dat net kwijtgeraakt zijn, heb je 85% kans dat je kledij volgend jaar gewoon terug past.