is het werken met een x-ray gevaarlijk ?

ik werk er elke dag mee sta er heel dicht bij zogezegd is het goedgekeurd dat het geen stralingen doorgeeft aan de mens. en weet er iemand hoe ik het kan weten of mijn lichaam bestraalt is ik heb eens gehoord door bloedtest

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.7K

Antwoorden (8)

Voor zover ik weet wordt er altijd beschermende kleding gedragen bij x-rays. Dus het zal op een of andere manier wel schadelijk zijn. Ik weet helaas niet hoe/waarom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een x ray kan schadelijk zijn als hij niet goed staat afgesteld. Er is een regel voor hoeveel hij mag uitstralen daarboven kan schadelijk zijn. Hoeveel hij mag uitstralen weet ik niet maar dat is weer iets voor het onderhoudsbedrijf. Er wordt trouwens geen beschermende kleding gedragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XRay (Oftewel: Rontgen) straling is slecht voor je lichaam. Frequente blootstelling moet daarom vermeden worden.

Daarom wordt apparatuur die dat genereerd altijd afgeschermd mbv bv lood-beklede wanden.

Als jij in een omgeving werkt waar rontgen apparatuur gebruikt wordt, dan zou je eigenlijk rontgen badges moeten dragen. In die badges zit een materiaal welke verkleurd bij blootstelling aan rontgen straling. In elk ziekenhuis worden deze op de rontgen afdeling gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga heel even op een andere toer.

Op het moment dat jij twijfelt aan de veiligheid, dan is het al gevaarlijk. Want jij zult niet meer ontspannen kunnen werken en zit er altijd een vorm van stress in je.
Elke dag, elke ochtend en voor het slapen gaan. Als jij je altijd zorgen maakt. Is dit heel slecht en gevaarlijk voor je. Dan kan je je lichaam blokkeren en kunnen er ziekten ontstaan. Zeker op de langere termijn.

EN

Bij elke kwaal die je hebt, zul je denken: 'komt dit niet door...'

Kortom, het feit dat jij deze vraag al stelt hier, is voor mij reden om je te adviseren om naar een ander vakgebied te zoeken. Dit is niets voor jouw.
Je zult hier nooit je rust in vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet weet hoe en of het gevaarlijk is word het tijd om te stoppen met het werk wat je doet ,je bent duidelijk niet voldoende opgeleid om met een potentieel gevaarlijke materie om te gaan,verder horen mensen die met radioactieve materialen werken geregeld getest te worden of de stralingsniveaus niet te hoog worden.
Het werken met X rays is niet gevaarlijk als je weet wat je doet, maar onwetendheid is het grootste gevaar bij alle risicodragende werkzaamheden.
De oorzaken van fouten en ongelukken liggen in de volgende o's
Onwetendheid
onoplettendheid
onvoorzichtigheid
onvoorzien
Dus als je niet onvoorzien door onoplettendheid onvoorzichtig wil zijn door onwetendheid stop je met dit werk of laat je je goed en volledig scholen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
X-ray noemen wij hier in Nederland toch röntgenstraling? Röntgenstraling is gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De schade van X-Ray ofwel Röntgen straling stapelt zich op. De schade ontstaat door Inonisatie (het losslaan van electronen) binnen DNA, Eiwitten, weefsels etc.

Langdurige blootstelling leidt tot stralingsziekte (versterf van weefsels en bloedcellen) en kanker.

De "zachte" Röntgen straling (heel schadelijk) wordt tegengehouden door dik glas, koper of aluminium. De "harde door lood en dikke lagen beton.

Personeel (waaronder jij?) moet bij toepaasing altijd volledig achter een stralingsscherm staan
Waarom de Patiënt niet? Die mag maximaal 1 x per zoveel jaar een korte blootstelling hebben en zit pas na zijn honderdste verjaardag op zijn maximum.
Iemand die ermee werkt en er naast blijft zitten zit daar na zo'n 80 dosis al op en kan het na zo'n 800 dosis helemaal schudden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het werken met een x-ray is niet schadelijk. Mits het apparaat goed afgeschermd is en er geen straling naar buiten toe kan ontsnappen. Daarom is het verstandig om het apparaat met enige regelmaat te laten controleren door de leverancier.
En dan neem ik aan dat je met x-ray de apparaten bedoeld die tassen e.d. scannen.
Als je röntgenapparaten in bijv. een ziekenhuis bedoeld dan is het wel schadelijk. Tenzij je er maar kort en eenmalig mee te maken hebt, als patiënt dus. Maar voor het personeel is van belang dat ze loodschorten dragen om de straling te weren. Daarbij hebben ze ook pasjes die de totale straling meten. Die worden gedragen onder het loodschort. het gebeurt met enige regelmaat dat personeel van de radiologie tijdelijk administratief werk (of wat anders) moet doen omdat het pasje aangeeft dat ze over een bepaalde grens aan straling zijn gegaan.