Hoe lang slaap je bij een injectie van Propofol?

Hallo iedereen,
Ik moet binnenkort een operatie ondergaan en er word daarbij Propofol gebruikt. Ik zou erg graag willen weten hoe lang je slaapt onder een dosis Propofol.
Iemand enig idee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Zolang als nodig is.

Een antwoord in minuten op je vraag is niet te geven, dat hangt namelijk af van de dosering, van jouw gewicht, van eventuele andere middelen die je krijgt, en van de vraag of propofol alleen gebruikt wordt voor de inductie (dus: het in slaap brengen) of ook het onderhouden van de anesthesie (in slaap houden).

Propofol wordt in Nederland voor beide gebruikt, dus zowel voor inductie als onderhoud. Maar er wordt bijna altijd een combinatie van middelen gebruikt, naast propofol of een ander anestheticum in elk geval een sterke pijnstiller en soms nog een spierverslapper, allemaal afhankelijk van de ingreep, je gewicht, welke andere middelen gebruikt worden, etc.

Propofol is op zich een kortwerkend middel. Maar als het gebruikt wordt voor zowel inductie als onderhoud, krijg je niet één dosis, maar krijg je na de inductie via het infuus continu exact die dosering toegediend die ervoor zorgt dat je diep genoeg in slaap blijft tijdens de operatie. Pas als de operatie (bijna) klaar is, wordt dan de toediening gestopt. Dit maakt dat je weer wakker wordt. Vandaar mijn aanvankelijke antwoord: zolang als nodig is.