Wat doe je met iemand die een ''muziekallergie'' heeft?

Met een muziekallergie bedoel ik dat hij gek gaat doen als hij mijn muziek hoort. Hij gaat schreeuwen, stampen, met deuren klappen en wordt helemaal hysterisch.

Het lijkt wel een ziekte.
Dan komt het ergste.
Hij kan wel naar een discotheek of een andere openbare gelegenheid waar gewoon muziek is. Maar hij gaat niet wekelijks uit. (hij lijkt overigens ook geen uitgaanstype, dus het niet uit gaan komt niet door de muziek veronderstel ik.)

Als hij ook maar het kleinste beetje of zachtste deuntje hoort wat op muziek lijkt, dan wordt hij al zo als hierboven beschreven.

Hij wordt binnenkort 16 jaar en ik wou graag weten of er meer mensen zijn met een dergelijke 'aandoening'. Naar mijn weten is het gewoon aanstellerij, iets anders kan ik er ook niet van denken (anders werd hij in het openbaar ook wel zo hysterisch)

Het zorgt overigens ook altijd voor ruzie in huis. En het ergste is nog dat hij ''gelijk'' krijgt en iedereen zich maar aan hem moet aanpassen! Wat weer zorgt voor grote irritaties bij mij.

Toegevoegd na 1 uur:
Luid een film kijken is wel mogelijk gek genoeg.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik hoor net wat van mijn moeder.
Het schijnt dat hij in groep 3 een keer een CD mee heeft gekregen naar huis, omdat hij,, let op,, Het nummer zo mooi vond! Die van ''Macarena'' was dat. Het lijkt alsof hij dit heeft ontwikkeld. Het is pas erg geworden sinds een leeftijd of 10. Als het autisme is, zou het zich dan hebben ontwikkeld?

Zie evt. Reacties voor meer toevoegingen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Het beste antwoord

Mijn zestienjarige zoon is ook allergisch voor muziek. Hij raakt er overprikkeld van en zegt zelf dat hij het haat. Hij heeft een enorm goed muzikaal gehoor, herkent aan de eerste 3 beats altijd meteen het nummer, maar wordt prikkelbaar als de autoradio aan staat of als mijn dochters of ik gezellig liedjes lopen te zingen.

Als hij in het openbaar met muziek geconfronteerd wordt, houdt hij zich in, maar heeft hij er nog steeds een hekel aan. Er wordt in zoverre rekening met hem gehouden dat we de muziek nooit hard zetten. Maar leven zonder muziek, dat zou ik niet willen, dus hij heeft zich maar een beetje aan te passen of hij kan ergens anders gaan zitten waar hij onze muziek niet hoort.

Mijn zoon heeft het syndroom van Asperger. Hiermee wil ik niet zeggen dat dat bij jouw huisgenoot persé ook zo is, maar overprikkeld raken door muziek is wel degelijk een bekend verschijnsel bij autisme.

Ga eens een gesprek met hem aan: wat is nog wel acceptabel voor hem? Moet hij dan maar een koptelefoon op doen? Concert-oordopjes dragen? Moet jij de muziek zachter zetten? Moet hij maar op z'n 18de het huis uit?

Het is geven en nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Asperger is inderdaad een autistische stoornis, het gaat om mensen die verder een normale tot hoge intelligentie hebben, maar een sociale handicap hebben. Google er maar eens op. Het lijkt me het beste om als er met jouw broer geen redelijk gesprek te voeren is, dit met je ouders te proberen. Ze kunnen toch niet serieus volhouden dat het normaal gedrag voor een knul van 16 is om hysterisch te worden als hij muziek hoort. Dat hij niet al te veel aan wil nemen van z'n grote broer, kan ik me voorstellen, maar je ouders zouden toch paal en perk moeten stellen aan dit soort gedrag of jullie in elk geval moeten motiveren om er samen afspraken over te maken en niet iedere keer de kant van de jongste te kiezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen met Asperger hebben een preoccupatie, en dat wil dan zeggen dat ze bovenmatig geïnteresseerd zijn in een onderwerp. B.v. treinen, vliegtuigspotten, dinosaurussen, astronomie. En dan niet gewoon als hobby, maar het echt bijna over niks anders kunnen hebben, tot vervelens toe. Maar dit geldt niet voor alle mensen met Asperger. Mijn zoon heeft dit niet. De belangrijkste kenmerken zitten in het moeite hebben met sociale relaties. Niet snappen wat een ander van je wil, geen open vragen kunnen beantwoorden, lastig uit de voeten kunnen met de mensen om je heen.
Overgevoeligheid voor geluid komt ook los van autisme voor, hoor. Ik heb zelf b.v. ook moeite met het voeren van een zinnig gesprek als de radio op de achtergrond aanstaat, alles komt 100% binnen en ik krijg het niet naar de achtergrond. Daar word je heel moe en prikkelbaar van.

Andere antwoorden (6)

Dit is inderdaad een heel groot probleem, dit kunt je zelf niet oplossen.

Ik zou er werk van maken en met hem naar een goede psygoloog gaan.

Met vriendelijke groet,
Sandra
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat moeilijk om te zeggen.
Tuurlijk kan het aanstellerij zijn. Hij zal in elk geval niet dezelfde muzieksmaak als jij hebben.

Zijn reactie lijkt wel behoorlijk overdreven. Het kan natuurlijk zijn dat hij een bepaalde stoornis heeft waardoor hij moeilijk om kan gaan met dingen die hij vervelend vindt (denk aan vormen van autisme)
Dat zou zich dan op meerdere gebieden moeten uiten.

Er zou dus meer informatie moeten zijn willen we hier iets over kunnen zeggen. De psychiater is degene die een onderzoek kan doen en hier echt iets kan zeggen over of iemand een stoornis heeft of niet.

Hoe dan ook, erg irritant voor jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, Ik moest ook aan autisme denken.
Het klinkt alsof hij zich afzet tegen jou, dit hoort gewoon bij puberen. Het is natuurlijk niet leuk en een dooddoener, maar het gaat echt over. Probeer afspraken te maken, hij houdt zich gedeisd als jij jouw muziek wilt afspelen, en jij doet hetzelfde bij hem. Een beetje respect en geduld voor elkaar opbrengen. Een koptelefoon wil ook nog wel eens helpen. Maar het blijft hoe dan ook niet leuk, dus sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo te zien liggen jullie elkaar niet zo goed, jij en je broer.
Is het niet mogelijk om ergens anders muziek te gaan maken? Als ik verder lees, lijkt het er op dat er meer huisgenoten zijn, die niet van jouw muziek gecharmeerd zijn.
13 jaar geleden
Een allergie heeft altijd een prikkel die aanleiding is zowel bij een psychische als lichamelijke allergie. Het schreeuwen en stampen zijn daarvan de bijverschinselen. Meestal is het het meest adequaat om de oorzaak van de prikkel te vinden en te kijken als 'hij'dat wil.
Vraag op een stil en ontspannen moment:
"Lieve 16 jarige 'hij'. Wat is de rede dat er schreeuw, stamp...enz. reactie ontstaat als je mijn muziek hoort?
Wil je me helpen om rekening te houden met elkaar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou het misschien te maken kunnen hebben met jouw kwaliteit of genre van musiceren?