Hoe werkt een ouderwetse mechanische weegschaal?

In mijn sportschool staat een ouderwetse, mechanische weegschaal. Ze schijnen nauwkeurig te zijn maar ik heb geen idee hoe ze werken. Heeft iemand een idee?
Het is een weegschaal met een paal met daarop een horizontaal stukje waarop je een schuifje heen en weer kan bewegen.
Zie hier: http://www.vitaliszorg.nl/344,seca-711-mechanische-kolomweegschaal.html

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (1)

Simpel gezegd als een wip.

Een wip is in evenwicht als aan beide kanten de momenten (dat is het product van de kracht en de lengte van de arm ten opzichte van het draaipunt) gelijk zijn.

De afstand tussen het draaipunt en het punt waarop de kracht van je plateautje waar je op staat is heel erg kort, daarom is dat moment klein. De kant waarover je het gewichtje verschuift is juist relatief gezien lang waardoor je met een klein gewichtje toch hetzelfde moment kan halen.

Bijvoorbeeld:
Het moment van 100 kg op 1 cm van het draaipunt is 100*0,01 = 1
is gelijk aan het moment van een gewicht van 1 kg op 1 meter afstand