"Actieve immuniteit ontstaat doordat het lichaam zelf antistoffen tegen een bepaalde ziekteverwekker maakt. Ze kan op twee ma­nieren worden verkregen. Als u de ziekte hebt gehad en weer bent genezen, hebt u voldoen­de antistoffen geproduceerd om voortaan im­muun te zijn voor dezelfde soort infectie. Toediening van een vaccin, bestaande uit levende of dode micro-organismen, zet het­zelfde proces in werking en geeft hetzelfde resultaat.

Vaccinatie met een levend, verzwakt virus veroorzaakt een milde vorm van de ziekte (vaak merktuer zelf niets van). Deproduktie van antistoffen bij deze milde vorm is vol­gens de meeste wetenschappers voldoende om een levenslange immuniteit te verkrijgen. De vaccins tegen polio, rode hond en mazelen zijn voorbeelden van deze levende vaccins. Dode vaccins, zoals die tegen griep, tyfus of cholera gegeven worden, veroorzaken wel de gewenste immuniteit maar geen milde vorm van de ziekte. Ook duurt het langer voordat ze effectief zijn.

Passieve immuniteit wordt verkregen door de overdracht van antistoffen van een persoon die al een actieve immuniteit heeft tegen de ziekte naar iemand zonder die im­muniteit. Deze overdracht vindt op natuurlij­ke wij ze plaats van de moeder naar het kind in de baarmoeder. Het kan ook door middel van injectie waarbij de patiënt antistoffen tegen zijn ziekte ontvangt. U kunt dus, wanneer u in contact bent geweest met een patiënt met een infectieuze hepatitis B, injecties krijgen met het hepatitis B-immuunglobuline (HBIG). Immuunglobulinen zijn de eiwitten waaruit antistoffen bestaan. Zij worden uit menselijk bloed gewonnen. In het geval van HBIG zijn de immuunglobulinen afkomstig van patiën­ten die hepatitis B hebben gehad en ervan zijn genezen. Zij hebben dus hun eigen actieve immuniteit opgebouwd. Wanneer u hun anti­stoffen ingespoten krijgt, bezit u in zeer korte tijd een zekere bescherming tegen hepatitis B. Als het HBIG snel genoeg gegeven wordt, kan het een ernstig verloop van de ziekte voorkomen.

In de regel is passieve immuniteit minder effectief dan actieve immuniteit. Een injectie met antistoffen biedt slechts een tijdelijke bescherming."

http://gezondheidvragen.nl/verschil-actieve-passieve-immuniteit/