Hoe groot is het risico op impotentie bij een moderne prostaat operatie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet duidelijk welke operatie u bedoeld. Het kan ook een Turp zijn om moeilijk plassen te verhelpen. Dan is er een vrij geringe kans op impotentie.

Antwoorden (1)

Robot-geassisteerde totale prostatectomie
Bij een operatie wordt de hele prostaat met prostaatkapsel en de zaadblaasjes verwijderd (radicale prostatectomie). Soms worden ook de nabijgelegen lymfeklieren verwijderd. Het weggehaalde weefsel wordt in het labo onderzocht. De uitslag van dit onderzoek bepaalt mede de noodzaak van verdere behandeling.
Als de arts een operatie voorstelt om uw prostaatkanker te behandelen, komt u misschien in aanmerking voor een nieuwe, minder ingrijpende heelkundige procedure die robot-geassisteerde totale prostatectomie wordt genoemd. Hierbij ‘helpt’ een ultramodern chirurgisch systeem de chirurg om vitale anatomische structuren duidelijker te zien en zo de chirurgische procedure preciezer te verrichten. Hierdoor verlaagt de kans op incontinentie en impotentie.
Uit het voorgaande is gebleken dat de behandeling van prostaatkanker ingrijpende gevolgen kan hebben voor uw seksueel leven. Een mogelijke bijwerking is een verminderde potentie. Een normale erectie is daardoor niet meer mogelijk. Dit kan het gevolg zijn van beschadigingen aan zenuwen en/of bloedvaten. Afhankelijk van de ernst van de beschadigingen kunnen dergelijke erectieproblemen soms verholpen worden, voorbeeld met tabletten of door middel van een injectie in de penis. Uw behandelende arts kan u het beste advies geven.
fremar
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Er zijn meerdere soort prostaat operaties jij spreekt hierover als er prostaatkanker is geconstateerd maar een prostaat kan ook niet verwijderd worden ook bij kanker maar er bestaat ook prostaat vergroting enz