Klopt het dat bijziende mensen minder snel een leesbril nodig hebben op latere leeftijd?

Toegevoegd na 4 dagen:
Iedereen bedankt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel toevallig heb ik me dat gisteren nog afgevraagt of dat waar was. Een leraar vertelde dat jaaaaren geleden.
En hij blijkt gelijk te hebben gehad.
+1 voor je vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je!

Antwoorden (10)

Dat wordt wel eens gezegd ja. Ik ben bijziend maar heb toch een leesbril nodig, dus ik denk dat het een fabeltje is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, want bijziende mensen hebben "bollere" ogen en met de leeftijd wordt dat platter. En als het té "plat" wordt, heb je een leesbril nodig. Bij verziende mensen is de bolling sneller te plat als bij bijziende mensen.
Pfff .... kan je het nog een beetje volgen? :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor esme, helemaal duidelijk :) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan het zeer goed volgen!
ik ben 52, en voor het tweede achtereenvolgende jaar zijn mijn ogen vooruit gegaan (ik ben bijziend).
volgens mijn opticien is dat een normaal verschijnsel.
je hebt dan helaas nog wel een leesbril nodig, maar deze mag dan wat minder sterk zijn.
Rieneke1
14 jaar geleden
Ja, dat klopt, maar het effect is maar tijdelijk.

Bijziend en verziend zijn tegenovergestelden van elkaar. Bij het een is het oog wat te bol, bij het ander wat te vlak.
Te bolle ogen die met de loop van de jaren wat vlakker worden, gaan dus eerst door een 'ik zie weer prima' - fase voor ze ' doorschieten' in standje leesbril.

Je ogen ' genezen' echter nooit definitief ; in de regel betekent het dat mensen met een -bril iets later een +bril (leesbril - of eigenlijk : combinatiebril) nodig hebben. Vroeger had je die mooie uitgeslepen halve maantjes onderin je bril, tegenwoordig hebben ze daar schitterende varilux-glazen voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik denk het wel.
Ik ben zelf bijziend, draag een bril maar als die eens stuk is lees ik nog steeds de krant zonder bril.
Mijn man is verziend en voor hem is het helemaal over als zijn bril stuk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn geval dus niet, ik heb een dusdanige sterkte ondertussen dat ik daardoor moeite krijg met het goed zien dichtbij. Ver kan ik uitstekend zien, maar dichtbij wordt daardoor moeilijker, en omdat de galzen zo sterk zijn is bril afdoen met lezen geen optie. Ik zit dus binnenkort aan leesstukjes vast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben eind 40 en heb een bril met een sterkte van -4. Ik probeer een leesbril zolan mogelijk uit te stellen door bij het lezen van kleine lettertjes m'n bril af te doen. Dan kan ik dichtbij namelijk alles goed lezen: etiketten, plattegrond etc. Ik weet dat meer mensen dat doen en dus op die manier een varifocusbril uit stellen.
Mijn man (50jr) heeft contactlenzen en kan helaas niet zijn lenzen even uit doen om te lezen dus hij heeft wel een leesbril bij de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijziendheid komt doordat de oogbol een beetje te lang(werpig) is. Dit heeft hetzelfde effect als wanneer iemand die goed kan zien een leesbril opzet en dan in de verte gaat kijken...Ouderdoms-slechtziendheid komt doordat de ooglens zijn elasticiteit langzaamaan verliest, Die elasticiteit maakt het mogelijk om de ogen scherp te stellen op voorwerpen die dichtbij zijn.
Het is dus zeker zo dat een bril of lenzen met negatieve glazen (bijv. -3) het effect van de ouderdoms-slechtziendheid verergert. Als je dichtbij iets scherp wil zienmoet de ooglens namelijk sterker (in de positieve richting) zijn. En als je dat dan tegenwerkt met een negatieve bril.....
Als je de bril afzet, kan je ineens wel dichtbij zien, maar natuurlijk weer niet veraf.....Eigenlijk kan je ook zeggen dat de bijziendheid een 'aangeboren leesbril' is, die je niet af kan zetten....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ikzelf ben drager van lenzen al van mijn 18 jaar.
van dicht bij zie ik heel goed zoals lezen een draad in een naald doen tot hier toe heb ik geen leesbril nodig alleen als ik mijn lenzen in heb en wil lezen of zo dan heb ik een bril nodig van+2 ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het klopt...in die zin dat je langer zonder leesbril kunt zolang je geen lenzen draagt, alleen zie je in de verte dan weinig...Ogen laseren bijvoorbeeld ( bijziendheid opheffen) heeft alleen zin voor het goed zien in de verte...het nadeel van laseren is dan wel dat je dan ALTIJD een leesbril nodig hebt, dus ook in bed..