Waarom vinden mensen het moeilijk om een coach om hulp te vragen bij persoonlijke problemen?

Er zijn heel veel mensen, jij misschien ook wel, die al geruime tijd met een probleem zitten. Als het om hun kind of dier gaat, stappen ze wel gemakkelijk naar een zorg- of hulpverlener. Waarom dan niet om zelf iets te kunnen afsluiten en met minder stress in het leven verder te kunnen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Gelukkig wordt het ieder jaar méér geaccepteerd, dat je er openlijk voor uitkomt, hulp nodig gehad te hebben, en een therapeut/coach bezocht hebt. Maar meestal hoor je het pas achteraf, als het weer 'beter gaat' met iemand.

Het 'hoort' niet, dat je je eigen problemen niet op kan lossen, want er zijn altijd mensen, die het in de ogen van anderen véél moeilijker hebben dan jij, dus je bent 'zwak' als jij dat wél doet. Zij hebben óók een ouder verloren, een huwelijk op de klippen zien lopen, een familielid ernstig ziek zien worden en sterven, zijn gepest op school als kind, of hebben een tijdlang iets te diep in het glaasje gekeken.
Maar zij hebben het zélf gedaan, dus als jij het niet 'zelf' opknapt, is dit in hun ogen een 'zwakte-bod'.

Het wordt gelukkig beter : als je ogen achteruitgaan, neem je een brilletje, als je wankel wordt vindt je steun bij een rollator, en als je twijfelt aan jezelf en de wereld, zoek je steun bij iemand, die die steun graag en goed kan geven.
Of dat nu een buurvrouw is, een goede vriend, of, als je het daar niet bij vindt, bij een coach of therapeut.

Ik begrijp het oordelen over een ander nooit zo goed : hoe kan je een ander nou ooit be/veroordelen? Je kent nóóit iemand zó goed, dat jij voor een ander wel vast kan stellen, wat het beste voor hem/haar zou zijn.

Dus als je op drijfzand loopt, roep om een touw, met een stevig mens eraan vast, om je eruit te trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat oordelen snap ik ook niet zo. Iedereen is anders, ervaart dingen anders en dat is prima. Laat iedereen in zijn waarde. Het is heel jammer dat mensen die hulp nodig hebben, dat niet vragen omdat dat zwak staat. Dat is maar net hoe je het bekijkt. Ik vind hulp vragen juist een teken van kracht! Je vind het goed voor jezelf om uit jouw situatie te komen en hebt een steuntje, andere blik nodig om daar te komen. Goed als je dat durft aan te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het, met een tussenperiode van ruim 20 jaar, twee keer hárd nodig gehad, om uit het drijfzand te komen. Ieder leven loopt anders, en bij sommigen zijn de putten dieper dan bij anderen. Ik ben mijn 'touwtrekkers' érg dankbaar, dat ik het leven weer héél mooi ben gaan vinden, nadat ik het een tijdje diep in mij wel wíst, maar niet kon vinden.

Andere antwoorden (6)

Je hebt het over een coach en een hulpverlener. Twee verschillende beroepen volgens mij.
Ik zie een hulpverlener als iemand waar ik heen kan met mijn problemen, via mijn huisarts waardoor dit financeël ook te doen is.
Heb je het over een coach, klinkt dat voor mij als iemand die ik uit mijn eigen portemonee moet betalen en daar heb ik het geld niet voor (over).
Maar misschien zie ik dit helemaal verkeerd. Dan hoor ik dat graag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
ja, dat was ook mijn gedachte, +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een psycholoog of psychiater wilt spreken moet je inderdaad naar je huisarts die jou dan doorverwijst. Die stap neemt men vaak al niet omdat je dan denkt dat je gek bent (wat je vaak alleen zelf denkt). Dat kan ook en dan ga je vaak maanden lang, wekelijks spitten in hoe het nu allemaal zo gekomens is en uiteindelijk mogelijkheden hoe je hiermee om kunt gaan. Dat is de wetenschappelijke benadering zal ik maar zeggen.
Als je een probleem hebt waar je niet direct voor naar bovenstaande vakmensen hoeft, kun je ook naar een coach. Of je bereid bent om die kosten (deels, of helemaal) zelf te betalen, is aan jou. De vraag is of je van je probleem af wilt en hoeveel energie je nog wilt geven aan een leven met dit probleem. Je kiest er gemakkelijker voor om bijvoorbeeld iets nieuws te kopen of een weekend weg te gaan, dan geld uit te geven aan een probleem waar je mee zit en waarschijnlijk met wat hulp van af kan komen. Dan kun je ook weer genieten van de dingen die je doet en hebt. Als NEI-coach ben ik bijvoorbeeld wel gecertificeerd en ingeschreven bij een beroepsvereniging. Daardoor wordt mijn werk regelmatig wel (deels) vergoed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
He? Jij bent coach? En toch stel je deze vraag? Dan is dit dus eigenlijk niet een vraag maar meer een oproep? Of een manier om je frustratie te uiten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is een verkapte reclame. Het is allang niet meer zo dat in therapie gaan mensen doet denken dat ze gek zijn.
De coach is een redelijk nieuw beroep die inspeelt op een zogenaamd gat in de markt,voor sommige een minder grote stap dan die naar een therapeut gaan, maar het voegt in weze niets toe aan de al bestaande hulpverlening.
Verder is het als leek moeilijk te beoordelen welke opleiding een coach heeft gehad. Ik heb er niet zoveel vertrouwen in omdat het me te commercieel is.
Verder ben ik tevreden over de huidige hulpverlening die mij geboden kan worden.
Vind het ook erg makkelijk gezegt dat je weer kan gaan genieten, je brengt het alsof iemand zichzelf te kort doet om niet iets met zijn of haar problemen te doen, zo creeër je een schuldgevoel bij mensen. Dit spreekt mij persoonlijk al helemaal niet aan.
Als ik het goed begrijp bedoel je te vragen waarom mensen wel hulp voor anderen zoeken maar niet voor zichzelf?

Dan moet je;
a)toegeven aan jezelf dat je een probleem hebt
b) ook nog es toegeven dat je daarbij hulp nodig hebt
c) met behulp van die ander met jezelf aan de slag...

Dat is voor veel mensen om allerlei redenen best moeilijk.

" Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar dat sóms zó op komt dagen, dat er meer lijden te dragen blijkt, dan God er de kracht het te dragen bijgeeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
blijkt.. of lijkt? mooie aanvulling trouwens, die kende ik nog niet. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een mens lijdt vaak het meest
door 't lijden dat hij vreest
maar dat nooit op komt dagen.
zo krijgt hij méér te dragen
dan God te dragen geeft (hing bij mijn grootmoeder in de gang ;-))) )
Er komt ook schaamte bij kijken want we lopen niet gauw te koop met onze problemen.En meest verwacht je een oplossing voor het probleem te vinden.Het valt mij wel op dat oudere mensen meer voor hun zelf houden dan jongere mensen.Mijn antwoord op jou vraag luidt:Schaamte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn diverse redenen.
Als het om een ander gaat voel je je verantwoordelijker, dus leg je sneller de verantwoordelijkheid bij een ander.

Men geeft het liefst geld uit aan leuke dingen, niet aan dingen die met problemen te maken hebben.

Bij Coaching gaat het om kleinere problemen dan bij de psychiater of psycholoog. Voor deze kleinere problemen kunnen we bij verschillende instanties terecht o.a. maatschappelijk werk.

Er zijn ook veel mensen die het via speciale meditaties ed. aanpakken. Waarbij het ook nog minder overkomt als 'ik heb een probleem waarbij ik geholpen moet worden', maar meer als een keuze om van zelfontwikkeling.

Kortom een hoop concurrentie.

Daarnaast zit je altijd met het feit dat mensen nou eenmaal graag zelf hun problemen oplossen. En ze niet graag de vuile was buiten hangen.

Persoonlijk los ik ook het liefst mijn problemen zelf op, als een ander daarbij probeert te helpen stellen ze steeds vragen die niet in de richting gaan waar ik (naar aanleiding van mijn antwoord) zelf verder wil denken. Het komt er dus op neer dat ze het denkproces net zo vaak verstoren als ze het stimuleren/ondersteunen.
Daarnaast heb je soms gewoon meer tijd nodig om dingen te leren, om problemen op te lossen. Dat gaat niet in een opgelegd tempo van zoveel sessies.
Persoonlijke ontwikkeling is een groeiproces als dat te snel gaat ontstaan er zwakke plekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen denken bijna altijd dat het probleem waarmee zij
zitten, (bijna) altijd te maken heeft met een ander,en een
ander het probleem veroorzaakt.

Het antwoord op de vraag is volgens mij
Als je hulp vraagt aan een coach , dan kan de uitkomst
weleens heel confronterend zijn voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is precies de spijker op de kop denk ik. Als je dan nog een stapje verder denkt, zie je in dat je door dit aan te gaan, je zal groeien en wijzer in jouw leven zal staan.
Je kunt je je hierdoor anders gaan gedragen of reageren waardoor jij dus invloed hebt op hoe jij je wilt voelen.
Ook kun jij je bewuster worden van de reactie van anderen op jou en daar rekening mee houden, als je dat wilt. Dat is naar mijn mening ook de reden waarom coaching voor mensen zo goed kan werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ennovy 1963 Helemaal juist.
Het maakt ze zwak en armer... Zwak in die zin dat ze meteen afhankelijk zijn en kwetsbaar... En armer in die zin dat ze zelf de kosten moeten betalen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je kunt groeien in je persoonlijke functioneren met behulp van een ander zou jij niet doen omdat jij jezelf dan zwak vindt. En armer omdat je het zelf moet betalen (wat overigens niet altijd zo is omdat een coach ook begeleiding kan geven die wel vergoed wordt. Alles waar je geld aan uitgeeft wordt je "armer" in je portemonnee maar het kan je daarnaast ook een hoop rijkdom bieden door bijvoorbeeld nieuwe inzichten in jouw situatie en hier beter mee om kunnen gaan. Dat zie ik dan als verrijking van je leven. Je mag natuurlijk zelf kiezen waar je je geld aan uitgeeft, aan persoonlijke groei of aan andere dingen die je (tijdelijk) genot geven.