De gevolgen van een dopaminetekort kunnen zijn, maar zijn niet gebonden tot:
-Lusteloosheid
-Depressie
-Verlaagd libido
-Moeite met knopen doorhakken
-Ziekte van parkinson

Dit kan komen door drugsgebruik en misbruik. Amfetamine en cocaine kunnen zorgen voor dopaminetekorten. Daarom krijgen mensen met ADD (een tekort aan dopamine) ook vaak amfetamine voorgeschreven, zij het dan wel als derde keus medicijn als Ritalin en Concerta niet werken of ongemak veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je geen drugs gebruikt kun je dan ook een tekort krijgen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zal vast mogelijk zijn en dat zal waarschijnlijk aan je voeding liggen. Maar daar kan ik geen zekere uitspraken over doen. Wat ik hier heb gezegd weet ik zeker en verder hoop ik dat er anderen zijn die mijn post kunnen aanvullen.

Andere antwoorden (1)

Dopamine wordt in het lichaam aangemaakt uit het aminozuur tyrosine (L-tyrosine). Een lage dopaminespiegel doet snakken naar eten en stoffen die de dopaminespiegel opvijzelen, zoals cafeïne, chocolade, snoep, vetten en zout. Het dopaminegehalte kan worden aangetast door stress of slaaptekort.

De ziekte van Parkinson is een aandoening die zich kenmerkt door een slechte aansturing van de spieren. Dit wordt veroorzaakt door een tekort aan dopamine in de hersenen. Dit tekort ontstaat door het verlies van hersencellen. De oorzaak hiervan is onbekend.

Als de dopaminespiegel te laag is dan hebben zowel de emotionele als de fysieke aspecten van het liefdesleven daar hinder van. Sensuele en verleidelijke boodschappen prikkelen niet. Sensuele toenaderingspogingen van de partner laten de ander koud. Zelfs als de persoon aan seks denkt heeft hij nog niet de energie om ermee door te gaan. Waarschijnlijk kost het moeite een orgasme te bereiken. Seks is niet meer zo leuk.
Een verlaagde dopaminespiegel veroorzaakt negatieve gevoelens en neerslachtigheid, en levert een emotioneel klimaat dat vijandig staat tegenover romantiek. Een verlaagde dopaminespiegel stompt het geheugen en het denkvermogen af. Het kan leiden tot impulsief gedrag doordat het iemands vermogen tot actief handelen beïnvloedt.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel.
En hoe kom je achter zo'n tekort? En is er wat tegen te doen of valt dit onder chronisch?
Amadea
10 jaar geleden
De verschijnselen, hieronder in het kort, zullen tot die conclusie leiden. Er is een dieet mogelijk, en er zijn medicijnen.