Wat zijn de gevolgen van Ritalin slikken zonder dat je ADHD hebt?

Ik vraag me af als je geen ADHD hebt en je slikt een pilletje Ritalin (dat zijn dus medicijnen die je moet slikken als je ADHD hebt) wat hier dan de gevolgen van zijn. Word je dan extra druk? Ik heb gelezen dat het voor mensen die geen ADHD hebben het werkt als speed.. En als je het opsnuift, zomaar een voorbeeld, dat het dan 7x erger is dan cocaïne. Behoorlijk heftig dus.. En daarna, wanneer werkt het uit? En hoe voel je je de dag daarna? En heeft het nog extra bijwerkingen? Ik vraag het me af omdat een vriendin van mij gisteren een pilletje heeft geslikt en ik zou graag de gevolgen etc. willen weten. Groetjes

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
44.7K

Het beste antwoord

Ritalin is een pepmiddel. Het activeert dus. Bij mensen met adhd activeert het de rem op je gedrag. Als effect bij adhd-ers zie je dus dat ze rustiger worden; het pilletje activeert hun rem, het trapt op de rem en brengt ze tot stilstand.
Mensen zonder adhd hebben geen problemen met hun rem. De ritalin werkt dan alleen als pepmiddel. Je kunt er dus drukker van worden, het effect van speed.
Ritalin heeft een korte halfwaardetijd, dat wil zeggen dat het niet lang werkzaam is. De volgende dag zal je er dan oom geen last meer van hebben.
Door de korte werkzaamheid moeten adhd-ers dit middel meerdere malen per dag slikken om het effect te behouden.
Aangezien het ook ligt aan je lengte, gewicht en gevoeligheid voor medicijnen is het onmogelijk om te zeggen welke effecten je kan verwachten als je dit zonaar slikt. Gebruik dient onder toezicht van een arts te gebeuren om de juiste dosis te bepalen. Niet een middel om gewoon eens uit te proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik en een vriend van mij hebben het zelf ook een keer geprobeerd, voelde er eigenlijk niet zo gek veel van. Een beetje hyperactief, maar was ook flink aan het bier en groenvoer op dat moment.
Gevolgen heb ik er niet van ondervonden, die vriend van mij ook niet. Maar ik kan je verzekeren dat de huisarts en bijsluiter er ongetwijfeld een paar voor je op zullen noemen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedoel je rilatine.. ik denk niet dat dat ene pilletje gevolgen zal hebben voor je vriendin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je geen ADHD hebt, kun je er hieperdepiep van worden, dus precies de omgekeerde werking als bij mensen met ADHD.
Er zijn ook mensen die het slikken om meer energie te hebben om b.v. een hele nacht door te kunnen leren voor hun examens.

Maar doe dat nou maar niet, het zijn drugs die je alleen moet slikken als je ze echt nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik ritalin slik (Ik ben geen ADHD of andere) word ik energiek en erg enthausiast/gepassioneerd. Dan neem ik... 30 miligram? Kan ook minder of meer. Toen ik 5 miligram snoof gebeurde er niks.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
hoi ik nam ook 30 mg en begon ook te trillen had jij dit ook, of is dit erg?