is een cyste (gevuld met eitjes)op uw eileider laten staan gevaarlijk?

Ik heb een cyste van 3 cm op 5cm op mijn eierstok. Ben naar gyn geweest en deze zei dat de cyste gevuld was met eitjes en dat dit geen kwaad kon en vanzelf wegging. En dat was het. Nu vraag ik mij af of dat wel goed is of zoiets in je lichaam blijft en of zoiets kan barsten en zo ja, wanneer je dit dan merkt en schadelijk kan zijn.
Ik kan dit natuurlijk vragen aan de gyn, maar hij had een beetje de attidude van "je m'en fou", dus zoek ik reactie van vrouwen die hier ervaring mee hebben.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Als je niet overweg kan met deze gynaecoloog, vraag je een second opinion aan. Voor zo'n gevoelig iets mag je wel een beetje medeleven en menselijkheid verwachten

Antwoorden (1)

Nee. Een of meer cystes op de eierstok kan geen kwaad. Pas als ze heel groot worden kunnen ze worden doorgeprikt ( via een kijkoperatie). Maar meestal gebeurt zo'n kijkoperatie pas als er ook vleesbomen zijn geconstateerd; zo'n lolletje is die kijkoperatie ook niet, is mijn ervaring.
Als een cyste verdwijnt ( indroogt meestal) merk je er niets van en het kan geen kwaad, bij een operatie worden ze ook wel doorgeprikt. Het lichaam ruimt de eventuele resten op.
Het kan verstandig zijn af en toe een controle door de gynaecoloog te laten doen, bijvoorbeeld elke twee jaar. Maar misschien is dat al geregeld.