slaap ik slecht door verkeerd kussen en matras?

oke het is een gegeven. Ik heb de laatste tijd veel stress en zorgen. Maar zelfs op de nachten dat ik denk dat ik gewoon ontspannen ben, slaap ik raar. Vroeger kon ik om 23:00 naar bed gaan, sliep ik meteen in, werd maar 1 keer wakker na een paar uurtjes. Dan viel ik weer in slaap, en sliep ik aan 1 ruk door. Ik kon gewoon gaan slapen nadat ik 5 minuten geleden een drukke actiefilm had gezien.
Ik kon ook prima slapen of ik die dag nou druk in de weer ben geweest of veel heb gezeten.
Ook maakte het maar weinig uit of ik op die dag had gedut of niet, bijv. in de auto tijdens een lange reis.
Ik ben dat helemaal kwijt. Ik word nu na 2 uur ongeveer wakker. En de laatste tijd daarna steeds na een uurtje, 1,5 uur. Ook kan ik mijn dromen vaak herinneren. Had ik voorheen nooit. Ik werd altijd wakker uit het niets.

Nu is het zo dat ik elke dag last heb van mijn schouders en mijn nek. Heb ik gewoon een verkeerd matras en een verkeerd kussen waardoor ik wakker blijf? Ik ben een tijdje geleden namelijk gestart met fitness, en misschien dat mijn spieren nu liever een ander kussen en matras willen?

Ik had het tijdens mijn zomervakantie ook. Toen we in een huisje zaten. Eerste nachten heel veel dromen, moe zijn. Ik snapte er niks van. Ik pakte een ander kussen en kaboem, ik sliep weer als een roosje.

Wat denken jullie? Ik weet dat het ook onbewuste spanningen kunnen zijn, maar toch vraag ik me af, kan het niet gewoon komen door een verkeerde houding...

10 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er kunnen meerdere oorzaken zijn behalve een slecht matras en kussen.
Alcohol voor het slapen,
Te warm, zet eens een raampje open.
Geluid.
Ritme verstoord.
Te druk of onrust voor het slapen gaan.
Stress en spanningen.
Je zal echt moeten gaan onderzoeken waar jouw slaapprobleem vandaan komt.
lucius0605
10 jaar geleden
drink geen alcohol, het is kouder buiten dus heb het niet te warm, door geluid word ik soms wakker gehouden ja, ik kon vroeger prima slapen, ongeacht of ik me aan een ritme hield of niet. De laatste tijd probeer ik zeker ritme te houden. elke dag wandelen enzo. ben niet altijd onrustig als ik ga slapen. Het probleem is dus dat ik slecht doorslaap. ik word gewoon veel wakker. en droom veel. en dit ben ik totaal niet gewend van mezelf. ik probeer te onderzoeken waar het vandaan komt, en daarom vraag ik of het een reeele optie is dat ik zo slecht slaap doordat ik steeds zon gespannen schouders en nek heb. en of dit dus kan komen door verkeerd kussen / matras. als de meeste mensen denken nee dat is onzin, dan moet ik het toch miss. ergens anders zoeken.
lucius0605
10 jaar geleden
wat bedoel je precies flavus?

Antwoorden (2)

De gemiddelde matras gaat 8 tot 10 jaar mee. Is uw matras zo oud, vervang hem dan direct. Is uw matras nog niet zo oud, wanneer is deze dan aan vervanging toe?
Hieronder ziet u een aantal criteria:

Doorgezakte matras

Het lichaam zakt weg in een diepe kuil

In het midden van de matras is een kuil te zien wanneer er niemand op ligt

Het lichaam is 's avonds fitter dan 's morgens

In bed wordt steeds vaker gedraaid en er ontstaan spanningen onder in de rug

Te harde matras

De matras geeft niet mee

Last van 'slapende armen en benen' doordat spieren en bloedvaten afgekneld worden

Veel draaien tijdens het slapen

Neiging om benen op te trekken

Er kunnen allerlei klachten ontstaan als een matras niet meer voldoet. De punten die hierboven beschreven zijn, zijn voorbeelden daarvan. Kijk voor een advies op maat bij matras advies of ga naar een dealer bij u in de buurt.
fremar
10 jaar geleden
Als ik alles zo lees vraag ik me af of er hier geen sprake is van slaapapneu.

Het regelmatig (bijna) wakker worden is hier typisch voor. Dat de klachten stoppen bij het nemen van een ander kussen is ook mogelijk omdat dit mogelijk uw houding veranderd. Slaapapneu krijg je doordat je stopt met ademen in je slaap, je wordt dan steeds (bijna) wakker om terug te gaan ademen. De luchtwegen raken geblokkeerd door

Je moet eens vragen aan je partner of je snurkt en of je ademhaling stokt.
Als de klachten blijven aanhouden is een onderzoek in een 'slaapkliniek' aangewezen.

Toegevoegd na 58 seconden:
De luchtwegen raken geblokkeerd door ... de tong die naar achteren zakt ...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
lucius0605
10 jaar geleden
nee ik snurk niet en ik word ook niet met een schok wakker.