Als ik gaap dan voel ik in mijn oren een harde scheur of knak het doet erg pijn weet iemand wat dit is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
17.4K

Antwoorden (1)

Hiervoor zijn twee oorzaken mogelijk. Allereerst kan het gewrichtje van je kaak pijn doen. Die gewrichtjes zitten vlak bij je oren. Door te gapen gaat de mond erg ver open en komen die gewrichtjes en de bandjes die de boel bij elkaar houden op grote spanning te staan. Als het gewrichtje aan het einde van zijn normale beweging is, kan het gapen het gewrichtje iets verder bewegen dan het gewrichtje eigenlijk wil en kan en dan hoor je een knak die ook pijn kan doen. Een tweede oorzaak is dat er een verschil in druk is tussen het binnenoor en het buitenoor. Dat kan bij verkoudheid optreden, bij een allergie, bij een min of meer chronisch verstopte neus en andere KNO kwaaltjes die op zich niet ernstig zijn meestal. Normaal is de druk tussen binnenoor (eigenlijk heet dat middenoor ) en buiten gelijk. De luchtdrukverschillen worden normaal gesproken gelijk gehouden doordat lucht kan stromen via de zogenoemde buis van Eustachius, dat is een verbinding tussen je neus/keelholte en je middenoor. Bij verkoudheid etc. Raakt die buis verstopt en wordt de luchtdruk ongelijk. Als je gaapt of niest kan de buis toch open gaan waardoor de luchtdruk heel snel weer gelijk wordt. Normaal gaat dat geleidelijk. Die plotselinge drukverschillen, kunnen een geluid geven, piepend, of krakend en ook even een pijnsteek geven.